<
actueel / nieuws
  • Film: Sofie van Greevenbroek Muziek: Lee Rosevere Animatie: Studio van Onna

Over Leeromgeving van de toekomst

20 maart 2018

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken ontwerpers samen met onderwijsinstellingen aan concrete huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs.

De veranderingen in het onderwijs leiden tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het klaslokaal, het schoolgebouw, de locatie van het schoolgebouw in een stad of in een regio, maar ook over de voortschrijdende mogelijkheden van de digitale leeromgeving. Hoe kunnen we de huidige onderwijsgebouwen laten meebewegen met de tijd? En hoe gaan we om met onze gebouwenvoorraad op het moment dat onderwijs steeds minder op school en steeds meer in de praktijk onderwezen wordt?

Op zoek naar het antwoord op deze vragen nodigde het fonds ontwerpers uit samen met acht mbo-instellingen te werken aan toekomstgericht beroepsonderwijs. In januari 2018 lanceerde het fonds daartoe twee Open Oproepen:

Flexibiliteit van de leeromgeving
Met de Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving nodigden het Stimuleringsfonds en de MBO Raad stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit voorstellen in te dienen gericht op nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen, en/of prototypes voor flexibele onderwijshuisvesting. De uitvoering van het ontwerpend onderzoek vindt plaats van maart tot september 2018 in nauwe samenwerking met het Friesland College, Summa College, Horizon College of CITAVERDE College.

Bekijk hier de geselecteerde voorstellen van de Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving.

Lees hier een artikel ‘Verbindingen tussen onderwijs, praktijk en maatschappij’ waarin architect Marco Broekman toelicht hoe een flexibele huisvestingsstrategie kan bijdragen aan een sterkere verbinding tussen het onderwijs en de stad of regio.

Video: Een van de deelnemende mbo-instellingen, Horizon College, vertelt over de huisvestingsopgave waar zij ontwerpers bij willen betrekken.

Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving
Met de Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving riep het Stimuleringsfonds (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers op om samen met vier mbo-instellingen de ontwerpopgaven binnen interdisciplinair beroepsonderwijs te verkennen. Acht ontwerpers werden geselecteerd. Uitvoering van de onderzoeken vindt van maart tot september plaats in samenwerking met Scalda, Drenthe College, ROC Midden Nederland en Albeda op vier van hun onderwijslocaties.

Bekijk hier de geselecteerde ontwerpers van de Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving.

In het artikel ‘Gebruikers als goede raadgever’ benadrukt interactie-ontwerper Kristina Andersen het belang van het betrekken van studenten en docenten in het duurzaam realiseren van een interdisciplinaire leeromgeving.

Video: een van de deelnemende mbo-instellingen, het Scalda College, vertelt over de leeromgeving ICT die zij samen met ontwerpers en studenten willen ontwikkelen, die helpt om de externe vragen vanuit bijvoorbeeld de zorg of techniek, te beantwoorden.

werkwijze
In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken ontwerpers - met ondersteuning van het fonds - samen met mbo-instellingen aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. In samenwerking met het onderwijsveld kunnen ontwerpers nieuwe visies, werkwijzen of toepassingen introduceren. Het ligt immers in hun aard om te experimenteren en om kennis en methoden uit verschillende bronnen vrijelijk te combineren.

De werkwijze betreft veelal ontwerpend onderzoek, met als doel te komen tot nieuwe denkrichtingen, prototypes, ontwerpvoorstellen of strategische visies. De uitvoering vindt bij voorkeur plaats in de alledaagse realiteit en in nauwe samenwerking met de onderwijsinstellingen. Voordeel van deze werkwijze is dat ontwerpvoorstellen direct in de praktijk getoetst kunnen worden.

wat ging er aan vooraf?
Op 15 juni 2017 trapte het Stimuleringsfonds het traject Leeromgeving van de toekomst af met een symposium georganiseerd in samenwerking met het ministerie van OCW en de Inspectie van het Onderwijs op het Koning Willem I College in Den Bosch. Bekijk de terugblik hier. In de zomer van 2017 riep het Stimuleringsfonds mbo-instellingen op deel te nemen aan het ontwikkeltraject. Bekijk de oproep hier. Acht mbo-instellingen door heel het land werden geselecteerd voor deelname en in werkbijeenkomsten werden de ontwerpopgaven gedefinieerd.

programma Onderwijsomgeving
Het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst maakt onderdeel uit van het programma Onderwijsomgeving 2017-2020, dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW en deel uitmaakt van de Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp 2017-2020. Doel van het programma is het inzetten van ontwerpkracht voor inspirerende leeromgevingen voor toekomstgericht beroepsonderwijs. Het programma fungeert als een laboratorium voor nieuwe werkvormen en coalities. Resultaten en kennis uit het programma Onderwijsomgeving deelt het fonds op de kennispagina Onderwijs.

nieuwsbrief
Lees hier de Onderwijs special van januari 2018 en bekijk aansluitend verdiepende video's.

Op de hoogte blijven over onderwijsgerelateerd nieuws, activiteiten en resultaten? Meld je aan door een e-mail te sturen aan info@stimuleringsfonds.nl o.v.v. 'aanmelden nieuwsbrief onderwijs'.