<
actueel / nieuws

Selectie Open Oproep Salone del Mobile 2018

08 februari 2018

De Open Oproep Salone del Mobile 2018 is een initiatief van het Stimuleringsfonds om ontwerpstudio’s in staat te stellen zich te presenteren tijdens de beursweek in Milaan. Adviseurs Marleen Engbersen en Nadine Sterk maakten uit 47 voorstellen een selectie. De 11 geselecteerde voorstellen bieden kwaliteit en diversiteit, waarmee is voldaan aan de opzet om uiteenlopend Nederlands talent te tonen in een internationale context. De Salone is een van de omvangrijkste internationale beurzen voor meubel- en productontwerp en vindt dit jaar plaats van 17 tot en met 22 april.

Met deze selectie wordt de breedte van de Nederlandse ontwerpsector gerepresenteerd: de adviseurs betrokken in hun selectie de onderscheidende artistieke kwaliteit van het te tonen werk en de presentatievorm, hoe de presentatie in Milaan in lijn ligt met de ontwikkeling van de ontwerper of de studio en hoe de presentatie aansluit bij een langetermijnstrategie. De adviseurs keken naar diversiteit in projectvormen, presentatieplekken en stadia van ontwikkeling van de ontwerpstudio's. Tot slot is ook gekeken naar bijzondere samenwerkingsvormen en groepspresentaties.


  • Er zijn in totaal 11 voorstellen geselecteerd, van de volgende aanvragers:
    Lumière du Nord
    Jelle Mastenbroek en Daniel de Bruin
    Koos Breen en Boris de Beijer
    chp…? jewelry
    Alissa+Nienke
    buroBELËN
    Truly Truly V.O.F
    Crafts Council Nederland
    Dutch Invertuals B.V.
    TIJS GILDE DESIGN STUDIO
    VANTOT vof

    selectie
    In de selectie zijn voorstellen opgenomen van toepassingsgerichte en concreet uitgewerkte ontwerpen, zoals de Minois Smart Minimalist van Lumiére du Nord. Daarnaast is gekozen voor meer experimenteel werk dat in een vroeger stadium van ontwikkeling wordt getoond, zoals de presentaties van Truly Truly, VANTOT vof, Alissa+Nienke, Studio Belén en Tijs Gilde Studio. Jelle Mastenbroek en Daniel de Bruin kiezen voor een meer conceptuele en op beleving gerichte installatie met een maatschappelijke boodschap.

    De geselecteerde platforms Stichting Chi Ha Paura …?, de Crafts Council en Dutch Invertuals bieden betrokken ontwerpers een mooie kans om zich in Milaan binnen een bijzondere groepspresentatie te presenteren. Deze platforms werken ieder met een opvallend concept dat nieuwe perspectieven biedt op Nederlands ontwerp van een meer uitgesproken en experimenteel karakter. In het verlengde hiervan past ook het voorstel van Koos Breen en Boris de Beijer, dat een performatieve presentatie is van een collectief met jonge uitwerpers die in Milaan een eigenzinnig geluid willen laten horen met een opvallende presentatievorm. Het collectief bestaat uit Thomas Ballouhey, Boris de Beijer, Koos Breen, Reijnald Kolthof en Lonneke van der Palen.

    Milaan
    De adviseurs merken op dat de presentaties in Milaan steeds meer over 'beleving' gaan. Niet alleen het te tonen werk, maar ook de presentatievorm dient de aandacht te trekken. Voor internationaal mediabereik is een uitgekiende presentatie- en communicatiestrategie nodig en wordt een presentatie een doel op zich. De adviseurs laten zich hierover kritisch uit, omdat het de aandacht kan afleiden van goed ontwerp en het vinden van productiemogelijkheden. Anderzijds erkennen zij dat dit een internationale ontwikkeling is en dat Nederland zich hierin goed weet te onderscheiden. Deze tendens biedt ook kansen voor Nederland. Ze verwachten dan ook dat de presentaties van met name de geselecteerde platforms veel internationale aandacht zullen trekken in Milaan.

    criteria
    De ingediende voorstellen zijn getoetst aan de hand van de criteria van de oproeptekst, gericht op voorstellen waarin de presentatie zich weet te onderscheiden in artistieke kwaliteit, presentatievorm en strategie. Daarnaast ging de voorkeur uit naar voorstellen waarin bijzondere samenwerkingsvormen worden aangegaan of die gericht zijn op een groepspresentatie, omdat dat binnen de context van de beursweek doorgaans goed werkt. De adviseurs beoordeelden in hoeverre de voorstellen consistent zijn opgezet en de mate waarin deze aansloten bij de doelstellingen van deze oproep en het Programma Internationalisering.

    werkwijze
    De adviseurs namen de kwaliteit van het te presenteren werk en het portfolio als eerste uitgangspunt. Vervolgens werd gekeken naar het presentatievoorstel, inclusief de geplande locatie binnen Milaan, in combinatie met de beoogde strategie en verwachtingen. De beoogde strategie ligt in lijn met onder andere de positie van de ontwerpstudio binnen het veld, denk aan starters of ontwerpers met een gevorderde praktijk. In de beoordeling werd meegewogen of de beoogde strategie aansloot bij de doelstelling, bijvoorbeeld het bereiken van internationale pers/media of juist het bereiken van opdrachtgevers voor de verkenning van concrete productiemogelijkheden. Ook de aard van het te tonen werk is bepalend voor het bereiken van de doelstellingen. Meer toepassingsgerichte ontwerpen vergen een andere presentatie, bijvoorbeeld in vorm en locatie, dan ontwerpen en installaties die meer conceptueel van aard zijn of gericht zijn op ‘beleving’, stellen de adviseurs.

    open oproep
    Het Stimuleringsfonds beoogt met de oproep de excellente kwaliteit van de Nederlandse ontwerpsector te presenteren en de internationale reputatie van de Nederlandse creatieve industrie te versterken.

    Foto bovenaan: READY, SET, GO!, Koos Breen en Boris de Beijer/Better Known A