<
actueel / nieuws
  • Mark Minkjan

Talenten uit 2015 en 2016 vertellen over waarde beurs

16 februari 2018

Jaarlijks ontvangen 25 talentvolle makers en ontwerpers een werkbeurs uit de Deelregeling Talentontwikkeling. Zij zijn werkzaam in verschillende disciplines van de creatieve industrie, variërend van architectuur en social design tot illustratie, gaming, artscience of schoenontwerp. Sinds 2013 zijn ongeveer 149 ontwerpers op deze manier ondersteund door het fonds.

De beurs, die € 25.000 bedraagt, is bestemd voor het ontwikkelen van de eigen professionele praktijk en kan bijvoorbeeld worden ingezet voor het maken van nieuw werk, onderzoek, materiaal en presentaties in binnen- en buitenland. Daarnaast biedt het fonds een programma om de aansluiting op de beroepspraktijk te verbeteren. Als groep en individueel is er begeleiding en ondersteuning bij het ontwikkelen van ondernemerschap en professionaliteit.

Vier makers die in 2017 hun traject hebben afgerond vertellen hun ervaringen:

  • 'het fonds heeft echt als een kick-start gewerkt’
    Ontwerpers Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers van ontwerpstudio Alissa + Nienke ontvingen in 2016 de talentontwikkelingsbeurs. Gedurende het jaar ontwikkelde zij onder andere twee producten: Dangling Mirror en Mirabilia Wallcovering. Daarnaast stelde de beurs hen in staat om hun studio beter te positioneren en nieuwe samenwerkingsvormen te onderzoeken. Alissa + Nienke: ‘Allereerst heeft de beurs de tijd en financiële ruimte gecreëerd om gedegen na te denken over onze ambities en visie. Door ons besluit om binnen onze projecten specifiek in te gaan op de interactie tussen mens en ruimte, is onze identiteit veel duidelijker geworden en hebben we er bewust voor gekozen om een onderzoekslaag beter in onze studio in te bedden. De beurs hebben we vervolgens ingezet om tijd en geld te besteden aan het constant ontwikkelen en het naar buiten brengen van onze ontwerpmethodiek.’

    ‘We hebben de beurs ingezet om tijd en geld te besteden aan het constant ontwikkelen en het naar buiten brengen van onze ontwerpmethodiek.’


    ‘Doordat we met de beurs onze eigen experimenten konden financieren, hebben we veel sneller een unieke interpretatie van surface design kunnen ontwikkelen en naar buiten kunnen brengen. Dit heeft geleid tot bijzondere samenwerkingsvormen met (interieur)architecten (van o.a. Christian Dior, Fendi, en Reddymade Architects NY) en de gespecialiseerde, Nederlandse industrie (o.a. IBN, FaberExposize, TDNF). Hierbij heeft het fonds echt als een kick-start gewerkt voor het doorontwikkelen van projecten, waardoor deze projecten op veel kortere termijn winstgevend zijn geworden en we zo steeds een stapje verder kunnen innoveren en onze studio inhoudelijk kunnen blijven ontwikkelen.’
  • Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers

  • ‘een verrijking voor mijn bestaande werk’
    Ontwerper Ruiter Janssen werkt op het snijvlak van verschillende disciplines, waaronder journalistiek, information design en autonoom ontwerp. Ook hij werd in 2016 geselecteerd. Janssen ontwikkelde onder andere een interactief datalandschap getiteld ‘Apartheid Revisited’, dat de geschiedenis van de apartheid in Zuid-Afrika in beeld brengt. Over de beurs en de betekenis hiervan voor zijn praktijk zegt hij: ‘Vanaf het moment dat ik te horen kreeg dat de beurs aan mij was toegekend, ontstond er ruimte om even uit de dagelijkse ‘ratrace’ te stappen en te schaven aan de fundamenten van mijn beroepspraktijk. De beurs heb ik op een veelzijdige manier kunnen besteden en heeft mij in staat gesteld om te kunnen samenwerken met journalisten, programmeurs en andere professionals. Hier heb ik ontzettend veel van geleerd en betekende een verrijking voor mijn bestaande werk. Van mijn zelf geïnitieerde projecten heb ik het afgelopen jaar het meest gewerkt aan Apartheid Revisited. Het was een project waar veel bij kwam kijken en uiteenlopende disciplines samen zijn gekomen. Voor mij is het opzetten van zo’n uitgebreid project een geheel nieuwe ervaring geweest. In januari 2018 werd de website gelanceerd en zullen we deze online op radio en tv promoten. Met een positief gevoel kijk ik terug en in de toekomst zou ik graag meer van dit soort grote journalistieke projecten willen neerzetten.’
  • Ruiter Janssen

  • professionaliseren platform
    Architectuurcriticus Mark Minkjan (foto bovenaan) werd in 2015 geselecteerd voor de werkbeurs Talentontwikkeling. In de periode dat hij de beurs ontving heeft Minkjan gewerkt aan nieuwe vormen van architectuurkritiek. Zoals hij zelf schrijft: ‘Mijn ambitie was om meer in te zetten op online verschijningsvormen van maatschappelijk relevante architectuurkritiek […], met een focus op nieuwe technologieën. Al gauw verschoof mijn aandacht van ‘long form storytelling’ naar verschillende beeld- en geluidsvormen en naar het bedienen en gebruiken van andere kanalen. Zo ben ik voor meer algemene media over architectuur gaan schrijven (VICE) om een breder publiek te bereiken met verdiepende verhalen over ontwerp en de stad.’
    Naast zijn praktijk als criticus is Minkjan een van de hoofdredacteuren van het platform Failed Architecture. De beurs maakte het mogelijk het platform verder te professionaliseren en het redactieteam uit te breiden. Een van de uitkomsten hiervan is de ontwikkeling van de Failed Architecture Podcast, ‘about architecture and the real world’. Eind 2016 ontving Mark Minkjan de Geert Bekaertprijs 2014-2016 voor architectuurkritiek in Nederland en Vlaanderen voor het artikel ‘Het nieuwste gebouw op de Amsterdamse Zuidas is een plaatje - en niet veel meer dan dat’, dat op VICE (Creators) is verschenen.