<
actueel / nieuws

Terugblik Thursday Night Live! They invented a new machine...

03 mei 2018

Vorige week organiseerden het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie met Het Nieuwe Instituut ‘Thursday Night live!’. Een avond over verbeeldingen van automatiseringstechnologieën, met de vijf geselecteerde projecten van de Open Oproep voor het parallelprogramma van het Nederlandse paviljoen op de Architectuur Biënnale Venetië 2018. Het event is er een in een reeks van drie waarin het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Het Nieuwe Instituut samenwerken rondom de Architectuur Biënnale en WORK BODY LEISURE, het thema van het Nederlands paviljoen.

Een zeeman van een verdwijnend eiland, een animator in een ruimte verstoken van daglicht, een monster die een machine opeet. Het zijn enkele figuren die langskomen op een avond die in het teken staat van de gevolgen van automatisering en robotisering op arbeid, en de ruimtes waarin zij plaatsvindt. Want, zo wordt duidelijk uit de plannen, arbeid zal niet verdwijnen, maar eerder ingrijpend veranderen onder invloed van deze ontwikkelingen. Na korte presentaties van de geselecteerde projecten gaan de ontwerpers onder leiding van Willem Schinkel, professor sociale theorie en externe adviseur van de open oproep, in gesprek met Marina Otero Verzier, curator van het Nederlands paviljoen.

De vijf projecten worden verenigd door een zoektocht naar de (logistieke) systemen die onze arbeid in toenemende mate structureren, en die over het algemeen aan het oog onttrokken worden. The Institute of Patent Infringement, opgericht door Matthew Stewart en Jane Chew, maakt de geautomatiseerde toekomst waar Amazon op inzet zichtbaar, en schreef een open call uit voor het hacken van de patenten van Amazon waarin deze toekomst verbeeld wordt. Shore Leaves, een video-installatie van Giuditta Vendrame en Paolo Patelli, richt zich op de onzichtbare arbeid van zeemannen die de schepen in de havens van Rotterdam en Venetië bemannen, en de ruimtes die zij aandoen tijdens hun verloftijd. De efficiënte logistieke systemen waar zij onderdeel van uitmaken, en de machinekamers waarin hun arbeid plaatsvindt, zijn een voorproefje van wat ons allen te wachten staat, zo horen we in een van de fragmenten van hun installatie.

  • Thursday Night Live! They invented a new machine... Foto: Matthijs Immink


  • Maar, zo vraagt Willem Schinkel zich af, is het überhaupt wel mogelijk om de onzichtbare, logistieke systemen, zichtbaar te maken, of zijn ze te alomvattend geworden? En zo ja, is het ook mogelijk om deze infrastructuren toe te eigenen? The Port and the Fall of Icarus van Northscapes Collective (Hamed Khosravi, Taneha K. Bacchin en Filippo laFleur) onderzoekt op speculatieve wijze een reeks mogelijke toekomstscenario’s voor de Rotterdamse haven, en hoopt door een moment van vervreemding te creëren het systeem te verstoren. Renderlands, een documentaire en installatie van Liam Young, gaat op zoek naar de Indiase renderfarms en animatiestudio’s die grotendeels verantwoordelijk zijn voor de visualisaties van westerse bedrijven, en vroeg de arbeiders naar hun eigen gedroomde werkelijkheden, om die voor de biënnale in een fysieke installatie te vertalen.

    De avond werd op muziek gezet door een bijdrage van het vijfde team, bestaande uit Noam Toran met Remco de Jong en Florentijn Boddendijk dat met Songs for Hardworking People een hedendaagse interpretatie maakt van vroeg 20e-eeuwse arbeidsliederen en daarmee de soundtrack voor het Nederlandse paviljoen zal verzorgen.

    Willem Schinkel schaart zich onder de sceptici: hoewel de plannen laten zien dat automatisering niet leidt tot de gevreesde verdwijning van arbeid, ontstaat er juist een multiplicatie van arbeid die leidt tot ongelijkheid en exploitatie. Maar de projecten laten ook zien dat er wel degelijk aanknopingspunten zijn voor een productieve toe-eigening. Want, zoals Liam Young stelt, de systemen die verantwoordelijk zijn voor onze productie, zijn dezelfde systemen die mensen rond de hele wereld op de meest uitzonderlijke manieren met elkaar in verbinding brengen, en zo nieuwe vormen van gemeenschappelijkheid mogelijk maken.

    selectie Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië #2 en #3
    Naast de selectie van het parallelprogramma van het Nederlandse Paviljoen werden met de Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië #2_development budget en Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië #3_presentatie budget nog vijf andere projecten geselecteerd, die tijdens de Architectuur Biënnale in Venetië 2018 een fysieke, ruimtelijke bijdrage leveren aan de verkenning van het thema FREESPACE. Onder de titel FREESPACE grijpen curatoren Yvonne Farrell en Shelley McNamara deze Biënnale aan om de relatie tussen architectuur en maatschappij te agenderen.

    volgende Thursday Night Live!
    De 16e editie van de Architectuur Biënnale Venetië vindt plaats van 26 mei t/m 25 november 2018. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Het Nieuwe Instituut zetten hun reeks gezamenlijke events voort met een reflectie op de diverse verkenningen van het thema FREESPACE tijdens de Thursday Night Live! op donderdag 5 juli 2018.

    Verslag: Sereh Mandias
    Beeld bovenaan: Matthijs Immink
  • Publicatie Venice Architecture Biennale