<
actueel / nieuws
  • ‘Aesthetics of Exclusion’, Sjoerd ter Borg

Toekenningen tweede ronde Digitale cultuur 2018: games, inclusiviteit en meer

10 juli 2018

De toekenningen van de tweede ronde Digitale cultuur in 2018 zijn bekend. De ronde leverde wederom een rijk palet aan projecten op. Dertien aanvragen werden ondersteund. Het viel de commissie op dat (cross-over) projecten op het gebied van games deze ronde sterk vertegenwoordigd waren. Daarnaast viel op dat een aantal projecten in deze ronde zich richt op het thema inclusiviteit - of juist het gebrek hieraan - binnen het digitale domein.

De tweede subsidieronde in 2018 van de Deelregeling Digitale cultuur leverde een kleine 70 aanvragen op. De adviescommissie heeft dertien projecten kunnen ondersteunen, waarmee het beschikbare budget van € 200.000 volledig is benut. Het totaal aangevraagde bedrag oversteeg meer dan vijf keer het beschikbare budget waardoor de adviescommissie zeer scherpe keuzes moest maken, met als resultaat dat zij heeft moeten prioriteren binnen de positief beoordeelde voorstellen.

sterke vertegenwoordiging games
Aanvragen op het gebied van games waren in deze ronde sterk vertegenwoordigd. Sinds games zijn ondergebracht bij de Deelregeling Digitale cultuur in 2017, heeft slechts een zeer beperkt aantal game-aanvragen geleid tot een ondersteuning. Commissielid Adriaan de Jongh (voor)zag deze trend en publiceerde recent een artikel op zijn website met tips voor gameontwikkelaars die een aanvraag willen doen bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

drie games ondersteund
De kwaliteit van de game-aanvragen lag in deze tweede ronde opmerkelijk hoog. In totaal zijn drie aanvragen ondersteund voor de ontwikkeling van een game, of een project waarin game-elementen een belangrijke rol spelen.

'Bernband’ is een sci-fi pixelartgame van game-ontwikkelaar Tom van den Boogaart waarin je als speler een futuristische stad ontdekt.
2Awesome Studio ontving een startsubsidie om onderzoek te doen naar ´player death´ methodes en invloed van ‘speed running’ - oftewel gaming tegen de klok - op de moeilijkheidsgraad van levels.
Corina Maduro ontwikkelt met haar team bestaande uit Paul Bierhaus en Erica Gasataya een aantal prototypes van de biografische game ´Sisterhood´, waarin de speler op interactieve wijze kennismaakt met het levensverhaal van een aantal unieke vrouwen uit de geschiedenis.

Het fonds is positief over de ontwikkeling dat verscheidene game-aanvragers erin is geslaagd een onderscheidende visie en relevantie voor het multidisciplinaire veld van de digitale cultuur uit te dragen in hun aanvraag. De commissie was overtuigd dat deze drie games bijdragen aan de verdieping van het brede vakgebied van Digitale cultuur.
  • Energy Rush, 2Awesome Studio


  • projecten op gebied van inclusiviteit
    WORM Rotterdam ontvangt ondersteuning voor de ontwikkeling van een platform dat de mate van inclusiviteit in open source structuren zoals Wikipedia bevraagt en daarin tracht in te grijpen.
    Sjoerd ter Borg op zijn beurt onderzoekt samen met een team van ontwerpers en onderzoekers hoe computer vision en machine learning gebruikt kunnen worden om de esthetische veranderingen samenhangend met gentrificatie in steden te analyseren.
    Het project ‘Unclearing My Library’ richt zich op de doorontwikkeling van een feministische zoekmachine in de context van bibliotheken en bevraagt op kritische wijze de mechanismen van in- en uitsluiting van bestaande zoeksystemen.

    alle toekenningen
    Bekijk hier het overzicht van alle toekenningen. (Aan sommige toekenningen zijn aanvullende voorwaarden verbonden. Over deze projecten wordt in een later stadium gecommuniceerd.)

    aankomende deadlines
    Er zijn in 2018 nog twee momenten om een aanvraag in te dienen voor de deelregeling Digitale cultuur: 8 augustus en 17 oktober 2018. Overweeg je een voorstel in te dienen? Leg je concept tijdig voor aan een van de stafmedewerkers. Lees meer over de deelregeling.
  • Alpine Home Pages, Jan Robert Leegte


  • Foto bovenaan: ‘Aesthetics of Exclusion’, Sjoerd ter Borg