<
subsidies / archief open oproepen

Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking met Albeda, Drenthe College, ROC Midden Nederland of Scalda. Acht (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers werken in vier interdisciplinaire teams aan nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen en prototypes. De vier trajecten vinden parallel plaats op locatie en in nauwe samenwerking met docenten en studenten.

LET OP: Deze oproep is beëindigd. Voor meer verdieping over Onderwijs, klik hier. Meer over de geselecteerde ontwerpers en resultaten vindt u hier.

MBO-instellingen zien de behoefte aan inter- en multidisciplinair opgeleide mbo-ers groeien. Bedrijven vragen meer en meer om vakmensen, die over de grenzen van hun eigen vakgebied heen kunnen kijken. Het onderwijs speelt op deze toenemende vraag in door beroepsonderwijs steeds meer interdisciplinair aan te bieden. Studenten van verschillende opleiding werken in toenemende mate samen, veelal aan concrete vraagstukken uit de praktijk. Zo werken bij het Drenthe College studenten vanuit Zorg en Welzijn samen met studenten Techniek en ICT aan nieuwe technologische toepassingen voor de zorg, en ontwikkelt Albeda een interdisciplinair Innovatie Lab, waar docenten en studenten van verschillende opleidingen samen onderzoek kunnen doen en van elkaar kunnen leren.

open oproep
De toename van interdisciplinair beroepsonderwijs leidt tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het schoolgebouw en de inrichting ervan, maar bijvoorbeeld ook over de voortschrijdende mogelijkheden van de digitale technologie. Met deze open oproep wil het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie acht (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers uitnodigen om samen met de mbo-instellingen de ontwerpopgave binnen het interdisciplinair beroepsonderwijs te verkennen.

Het ontwerpend onderzoek richt zich op één van de volgende vier cases:
Case 1 Scalda College - De student aan het roer
Case 2 Drenthe College - Collectief leren en ontwikkelen
Case 3 ROC Midden Nederland - Gastvrijheid in praktijk
Case 4 Albeda - Buiten de kaders van het klaslokaal

Belangrijke vragen zijn:

Welke ruimtelijke concepten en strategieën ondersteunen de toename van interdisciplinair beroepsonderwijs?
Hoe kan de (digitale) omgeving van het beroepsonderwijs studenten ondersteunen in interdisciplinaire samenwerking?
Hoe kan het gevoel van eigenaarschap van de verschillende opleidingen binnen de leeromgeving geborgd worden?

Per case wordt door twee ontwerpers met aanvullende expertise aan de opgave gewerkt. Prototypen kunnen samen met docenten en studenten op locatie gemaakt, getoetst en aangepast worden. Tevens wordt samengewerkt met onderwijskundigen en huisvestingsmedewerkers van de instellingen.

beschikbaar budget en looptijd
Met een beschikbaar budget van € 62.400,- is het streven maximaal 8 deelnemers te selecteren voor een eerste onderzoeksfase. Geselecteerde deelnemers ontvangen voor deze eerste onderzoeksfase een subsidie van maximaal € 7.800,- van het Stimuleringsfonds, gebaseerd op een tijdsinvestering van 30 dagdelen over een periode van 4 maanden. De eerste fase loopt van maart t/m juni 2018. Op basis van de onderzoeksresultaten van deze eerste fase kan eventueel een tweede fase ondersteund worden. Voor een tweede fase is een totaal budget van € 120.000 beschikbaar. De tweede fase van het onderzoek loopt van september 2018 t/m september 2019.

beoordeling
Uit de inzendingen selecteert het fonds samen met de mbo-instellingen en twee externe adviseurs maximaal 8 deelnemers.

Bij de beoordeling van de inzendingen wordt gelet op:
ontwerpkwaliteit
motivatie om bij te dragen aan de leeromgeving van de toekomst
ervaring met het uitvoeren van co-creatief ontwerpend onderzoek
ervaring met het werken in interdisciplinaire teams
kennis betreffende het thema

De beoordeling heeft de vorm van een tender. Dit betekent dat een aantal voorstellen boven de andere inzendingen wordt verkozen. Het Stimuleringsfonds zal alleen communiceren over de geselecteerde voorstellen en niet corresponderen over de afwijzing van individuele voorstellen. De voorstellenselectie wordt uiterlijk dinsdag 20 maart 2018, samen met een kort verslag van de behandeling, per e-mail en in de nieuwsbrief van het Stimuleringsfonds bekendgemaakt. Het fonds neemt voor die tijd reeds contact op met de geselecteerden.

indienen
U kunt uw reactie t/m dinsdag 20 februari 2018 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds indienen. Selecteer hierbij de ronde ‘Open Oproep – De Interdisciplinaire Leeromgeving

Uw inzending bestaat uit:
Een plan met daarin een motivatie voor deelname en een beknopte beschrijving van de beoogde onderzoeksmethodiek, en specifiek de wijze waarop met onderwijs- en huisvestingspersoneel van de desbetreffende mbo-instelling zal worden samengewerkt (maximaal 8 pagina’s, niet groter dan 10 MB);
Portfolio (maximaal 10 pagina’s, niet groter dan 10 MB);
CV (maximaal 2 pagina’s, niet groter dan 2 MB);
Een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel van de uitvoerende partij;
Representatieve afbeelding voor communicatiedoeleinden vanuit het fonds.

Als de inzending niet aan bovenstaande omschrijving voldoet, kan er geen inhoudelijke beoordeling plaatsvinden. Indieners ontvangen uiterlijk 1 maart 2018 per e-mail een ontvangstbevestiging.

let op:
Vraag tijdig uw inloggegevens voor de online aanvraagomgeving aan en raak vertrouwd met het aanvraagformulier. Het valideren van een nieuw gebruikersaccount kan tot maximaal 1 werkdag duren.
U kunt geen conceptvoorstellen aan het fonds voorleggen.
Om subsidie te ontvangen moet u zijn ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel. Is dat niet het geval dan is het mogelijk om u na selectie alsnog in te schrijven.

context
Deze Open Oproep is onderdeel van het ontwikkeltraject Leeromgeving van de Toekomst, waarin ontwerpers samen met onderwijsinstellingen werken aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs.

Het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst maakt deel uit van het programma Onderwijsomgeving dat als onderdeel van de Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp 2017-2020 wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in opdracht van het ministerie van OCW. Doel van het programma is het inzetten van ontwerpkracht voor inspirerende leeromgevingen voor toekomstgericht beroepsonderwijs. Meer ondersteunde projecten uit het programma Onderwijsomgeving vindt u op de kennispagina Onderwijs.

De procedure van een Open Oproep is beschreven in het Subsidiereglement van het Stimuleringsfonds. Voor vragen over de Open Oproep en de procedure kunt u contact opnemen met Gabriella Fiorentini, programmamedewerker Onderwijsomgeving, 010-4361600, g.fiorentini@stimuleringsfonds.nl.