<
actueel / nieuws
  • Zadkine-Fashion Leer-werkplaats in De Wasserij. Foto: Frank Hanswijk

16 juni: Talkshow Leeromgeving van de toekomst tijdens de Rotterdam Architectuur Maand

09 juni 2021

Krill-Office for Resilient Communities and Architecture en het Zadkine Beauty&Fashion College organiseren op woensdag 16 juni in samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie tijdens de Rotterdamse Architectuur Maand de talkshow 'De stad als leeromgeving van de toekomst' rondom de innovatie van de leeromgeving en de betekenis van het publiek domein in de stad en in het onderwijs.

Het belang van het publieke domein is groter dan ooit. De samenleving is divers, social media creëert bubbels, en tegenstellingen lijken te groeien. Onderwijs heeft hier een verantwoordelijkheid in en een goede inbedding van het onderwijs in de stad is hier cruciaal in. Hoe kunnen we de relatie tussen stad en onderwijs ruimtelijk vormgeven en sociale interactie faciliteren? Ontwerpend onderzoek is bij uitstek geschikt om de kansen aan het licht te brengen en daardoor het publieke domein te faciliteren. Aan de hand van verschillende Rotterdamse initiatieven gaan de sprekers hierover met elkaar in gesprek.

Datum: woensdag 16 juni
Tijd: 15.30 uur - 16.30 uur
Moderator: Puck van Dijk

Bekijk de talkshow hier terug:


  • Sprekers:
    Harmen van de Wal
    Harmen is architect en eigenaar van Krill-Office for Resilient Communities and Architecture. Harmen werkt vanaf 2018 aan de ontwikkeling van de leeromgeving van de toekomst. Zijn ontwerpteam bestaat uit een groep experts die er op zijn geselecteerd om niet alleen de architectonische, maar ook de onderwijskundige leeromgeving vorm te geven. Samen met Zadkine Beauty&Fashion College ontwikkelde Harmen het Model Stad: een structuur voor een leeromgeving met veel zeggenschap van de gebruikers, en ruimtes die het publieke domein faciliteren.

    Kim Cornelius
    Kim is directeur van Zadkine Beauty&Fashion College, opgeleid als beeldend kunstenaar, en heeft in de afgelopen 9 jaar verschillende vernieuwingstrajecten opgezet in het MBO. Haar stijl van leiding geven is gericht op het stimuleren van zelforganisatie van het team. Het organiseren van eigenaarschap, bevoegdheden en verantwoordelijkheid maakt volgens Kim een belangrijk onderdeel van de leeromgeving.

    Henk Oosterling
    Henk Oosterling is filosoof, ecosoof en schrijver van onder andere Waar geen wil is, is een weg (2016) en Verzet in ecopanische tijden (2020). Tot 2018 was hij als universitair hoofddocent verbonden aan de Faculteit van Wijsbegeerte van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2008 richt hij Rotterdam Vakmanstad op, een integraal leerprogramma voor basisscholen, vmbo en mbo, waarbij naast sport, eten en tuinieren ook kunst, techniek en filosofie worden gegeven.

    Gabriel Fontana
    Gabriel Fontana ontwikkelde met zijn project Multiform een socialere variant van de gymles. Steeds als de scheidsrechter fluit, verandert het tenue van kleur en wisselen de spelers van team. Donkerblauw wordt lichtblauw, wit wordt donkerblauw – althans voor een deel. Hoe vaker er gefloten wordt, hoe diverser de mix. Weet jij nog aan welke kant je staat en wie je bondgenoten zijn? Met een onconventioneel potje handbal stimuleert Multiform de discussie over diversiteit en inclusie.

  • Nathanja van den Heuvel
    Nathanja van den Heuvel is filosoof en onderzoeker aan de Universiteit van Leiden. Zij nam een standaard gymles op school als basis voor haar onderzoek naar groepsdynamiek, en werkte daarin samen met Gabriel Fontana. Met Multiform ontrafelden zij de competitieve en normatieve kanten van teamsport, en ontwierp hij een socialere variant.

    Eva Roolker
    Eva Roolker is coördinator Vormgeving bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en spreekt over het belang van ontwerpkracht bij maatschappelijke opgaven.

    publicatie Leeromgeving van de toekomst
    Bekijk nu onze online publicatie of bestel een exemplaar!


    Foto bovenaan: Zadkine-Fashion Leer-werkplaats in De Wasserij door Frank Hanswijk