<
actueel / nieuws
  • Komorebi, Matteo Marangoni

21 projecten geselecteerd in Digitale cultuur ronde 2 – 2020

27 juli 2020

In de tweede ronde Digitale cultuur zijn 21 voorstellen gehonoreerd. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van games tot geluidskunst en van digital storytelling tot onderzoek. Coördinator Sean Gilis reflecteert op de ronde.

Het aantal aanvragen was deze ronde ongekend hoog. Als gevolg van de covid-19-crisis stelde de minister extra middelen beschikbaar. Een deel daarvan heeft het Stimuleringsfonds ingezet voor de deelregeling Digitale cultuur. Hierdoor konden alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd.
De ronde bestond uit een mooie verzameling projecten voor games, (ontwerpend) onderzoek, digital storytelling, geluidskunst, artscience en evenementen op het gebied van digitale cultuur. Net als de voorgaande ronde werden relatief veel startsubsidies aangevraagd. Goede, gehonoreerde voorbeelden hiervan zijn:

Stichting Modulus – Generative Knitting Design
'Generative Knitting Design' is een langlopend onderzoeksproject op het snijvlak van modeontwerp, breien en algoritmisch denken. Het resultaat is een multi-volume publicatie met door Stephanie Pan (Stichting Modulus) ontworpen patronen in combinatie met kritisch beschouwende teksten over de relatie tussen breien en wetenschap. Daarnaast wordt de mogelijkheid van een applicatie onderzocht waarin gebruikers kunnen experimenteren met algoritmische patronen om tot een eigen, uniek breiontwerp te komen. Voor de eerste onderzoeksfase werkt Pan samen met programmeurs en ontwerpers Stelios Manousakis, Jan Truetschler van Falkenstein en Weihaw Wang.

Zwarte Koffie – Invert
Het project 'Invert' van Zwarte Koffie (illustrator Timo Kuilder en creative developer Jurre Kuilder) behelst een game die componenten uit platform- en puzzelgames combineert. De speler komt in de game in aanraking met de protagonist en diens vriendengroep die een 'creative block' hebben, een tijdelijke blokkade om creatief werk te maken. Ieder individu uit de vriendengroep heeft een andersoortige blokkade. Zo zijn er de perfectionist, de workaholic, maar ook de meer sensitieve vriend die aanloopt tegen een emotionele barrière. De speler moet deze groep vrienden helpen door het oplossen van verschillende puzzels in relatie tot hun karakter en door het verkrijgen van nieuwe perspectieven.

  • Delayed Field of Visions, Nicky Assmann


  • Andere voorbeelden van ondersteunde projecten die goed inspelen op actuele, maatschappelijk relevante thema's deze ronde zijn:

    K.O. Productions – Nerd_funk second phase
    'Nerd_funk' is een interdisciplinair project dat de invloed van het internet en technologische ontwikkelingen op ons sociale leven, lichaam, identiteit en relatie met de natuur onderzoekt. Het is een project van VR-kunstenaar en developer Ali Eslami en Mamali Shafahi, maker van video-installaties en beeldend kunstenaar. Vanuit een gedeelde fascinatie doen Eslami en Shafahi sinds 2018 onderzoek naar de vluchtige videocontent van Instagram Stories. Deze content vormt de basis voor het project. Door een alternatieve hyperrealiteit te creëren, wordt het publiek uitgenodigd te reflecteren op onze identiteit zoals geconstrueerd via sociale media.

    Martine Stig – WeAlgo
    'WeAlgo' vindt plaats onder de paraplu 'Art for Machines', een langlopend onderzoek van Martine Stig. 'WeAlgo' is gericht op een online ontmoetingsplek in de vorm van een video-groepsontmoeting waarin de deelnemers zichtbaar en herkenbaar zijn door middel van biometrische gezichts- en of poseherkenningssoftware. De beeldtaal van computer vision wordt omarmd en ingezet als esthetisch leidend principe. De (biometrische) avatar, die wordt gecreëerd en kan worden gecustomized, geeft de gebruiker de mogelijkheid online aanwezig te zijn, zonder de privacy te schenden. Daarnaast zal het gebruik van vectoren in plaats van videostream een radicale vermindering in bandbreedte en dus ecologische voetafdruk tot gevolg hebben.

    Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur ronde 2 – 2020.

    cijfers
    Het beschikbare budget in deze ronde was € 355.185; daarvan komt € 55.185 uit middelen die de minister als gevolg van de covid-19-crisis extra beschikbaar stelde. Van de 87 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 21 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 24 procent.

    De deadline voor ronde 3 van de deelregeling Digitale cultuur is woensdag 12 augustus 2020. Van aanvragers verwachten we met het oog op de covid-19-crisis dat zij in ingediende voorstellen inspelen op de actualiteit.


    Foto bovenaan: Komorebi, Matteo Marangoni