<
actueel / nieuws

Dagelijks verslag SXSW: Business or pleasure

12 maart 2014

Austin, 12 maart. Gisteren was de laatste dag van SXSW Interactive. Vandaag begint het muziekfestival. De geeks en startups maken plaats voor de hipsters en Lady Gaga's van deze wereld. Geen panels meer, maar optredens. Toch gaat ook het muziekfestival grotendeels over business. Want als er iets typerend is voor SXSW dan is het de mix van economie en creativiteit. Hoe ervaren informatie-ontwerper Richard Vijgen en modeontwerper Borre Akkersdijk dit aspect van het festival?

Richard Vijgen: "De afgelopen dagen heb ik zo'n twintig sessies bezocht en zelf deelgenomen aan een panel over digitaal erfgoed. Het is mijn eerste keer op SXSW en ik moet zeggen, een bijzondere ervaring. We komen hier onder de vlag van e-cultuur, maar het festival gaat evengoed over e-commerce. Er zijn hier enorm veel startups en bedrijfjes die zich het liefst zouden laten kopen door Google of Facebook. Tegelijkertijd is er ruimte voor een kritisch geluid. Alleen op SXSW is het mogelijk dat een zaal vol mensen met een Google Glass op, kijkt naar een live verbinding met Assange of Snowden, terwijl bij de uitgang van de zaal de nieuwste e-sigaret wordt gepromoot. Als Europeaan ben ik gewend dat een festival een moraal of visie uitdraagt. SXSW werkt anders. Het programma wordt samengesteld uit duizenden voorstellen voor panels over de meest uiteenlopende onderwerpen. Veel sessies gaan over business-modellen. Leuker vond ik de sessies waarin wat meer ruimte was voor reflectie. Ik heb daarbij bewust onderwerpen gezocht die wat verder van mijn praktijk liggen zoals sessies over de toekomst van de boerderij of van de zorg. Dit leidde tot verrassende inzichten.

Austin is mijn derde stop in Amerika. Hiervoor was ik in Los Angeles waar momenteel mijn installatie 'The Deleted City' in het LACMA wordt getoond. Daarna ben ik doorgegaan naar San Francisco waar ik een afspraak had met het Computer History Museum. Zij zijn erg geïnteresseerd in The Deleted City, ik heb ze hier op SXSW weer gesproken over de mogelijke aankoop van de installatie dus de business-kant heb ook nog meegepakt."

Waar Richard Vijgen het Austin Convention Center vooral van binnen heeft gezien was modeontwerper Borre Akkersdijk voornamelijk op straat te vinden. Met zijn opvallende BB.Suit trekt hij ieders aandacht en wordt hij constant aangesproken. Het pak is gemaakt met behulp van een innovatieve 3D-breitechniek. Het is ontwikkeld in samenwerking met TU/e, CRISP, Daan Spangenberg Graphics en Want.nl. De BB.Suit is voorzien van GPS, Bluetooth, NFC en Wifi. Wie inlogt op het pak vindt de speciale SXSW 22tracks playlist. Bookers en muzikanten kunnen hun nummers toevoegen.

Borre: Voor mij bestaat er geen business zonder pleasure. Als ik iets niet leuk vind dan doe ik het niet. Volgens mij is dat de sleutel, ik hoef hier ook geen product aan de man te brengen. Ik ben enthousiast over de BB.Suit en Amerikanen houden van enthousiasme. Echt iedereen spreekt je hier aan. Van zwervers en gangster achtige types tot CEO's. Het hele festival is mijn podium. We hebben van tevoren met het team bedacht dat het pak op zou vallen en dat daarmee het verhaal van wearable technology en ByBorre verteld kon worden, maar dat het zoveel reacties teweeg zou brengen hadden we niet voorzien. Ik merk nu het muziekfestival is begonnen wel een verschuiving in de aandacht. Het interactive publiek was echt geïnteresseerd in de technologie en het verhaal. Nu gaat het vooral om de esthetiek. De 22tracklist is trouwens echt fantastisch. Als we terug in Nederland zijn gaan we een mix maken van alle SXSW tracks.

www.want.nl/byborresxsw
Panel met Richard Vijgen

Auteur: Joris van Ballegooijen, secretaris e-cultuur

Open Oproep
Het Stimuleringsfonds riep in september 2013 ontwerpers, makers, producenten en opdrachtgevers uit de creatieve industrie op om een voorstel in te dienen voor SXSW. Kijk voor meer gehonoreerde projecten in het kader van deze Open Oproep op de pagina South by Southwest.