<
actueel / nieuws

Dagelijks verslag SXSW: Chordify & Streamwatchr

10 maart 2014

Austin, 10 maart. Dag vier van het Interactive programma op muziek-, film- en interactive festival SXSW in Texas. Vandaag aandacht voor Chordify en Streamwatchr, twee projecten die hun oorsprong hebben in de wetenschap. Beide focussen op muziek. Chordify onttrekt akkoordenschema's uit liedjes en Streamwatchr monitort live wat er wereldwijd wordt geluisterd via muziekstreaming-diensten.

Chordify presenteert zich op de SXSW Trade Show. In de booth staat een groot scherm waarop de online applicatie draait. Geïnteresseerden kiezen een nummer uit, de URL van het Youtube filmpje wordt ingevuld en de akkoorden rollen er als vanzelf uit. Medeoprichter Bas de Haas, oud conservatoriumstudent, speelt alle nummers mee op gitaar.

Bas de Haas: "Ik ben eigenlijk de verpersoonlijking van een crossover. Behalve mijn muziekervaring heb ik een technische achtergrond. Het algoritme voor Chordify komt voort uit mijn proefschrift."

Dion ten Heggeler (mede-oprichter van Chordify): "Het publiek op SXSW is fantastisch. Mensen die hier komen snappen technologie en staan echt open voor nieuwe toepassingen. Muziek is natuurlijk ook een heel goed middel om de aandacht te trekken. Al mogen we dan niet meer dan 85 decibel produceren. Vanmorgen hebben we officieel onze samenwerking met Deezer, een van de grootste muziekstreaming-diensten, bekendgemaakt. Chordify is perfect met Deezer geïntegreerd. Wanneer je naar een track luistert ben je maar een klik verwijderd van het daadwerkelijk meespelen met dit nummer."

Van Deezer is het een kleine stap naar Streamwatchr. Met Streamwatchr kun je via de website, die op de eerste dag van SXSW werd gelanceerd, live volgen welke nummers wereldwijd op dat moment worden beluisterd. Het algoritme dat Wouter Weerkamp, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, ontwikkelde trekt informatie uit Twitter en koppelt deze aan bestaande nummers op Youtube. De interface is elegant. De site bestaat uit tegels van albumhoezen. Plaatst iemand een tweet over een nummer dan draait de tegel om en wordt de site geupdate. Streamwatchr haalt nu zo'n half miljoen tweets per dag binnen.

Wouter Weerkamp: "Het doel van Streamwatchr is mensen op een heel directe manier met nieuwe muziek in aanraking te laten komen. Je kunt kiezen uit de categorieën 'now', 'hot' en 'unexpected'. Maar ook voor de muziekindustrie is Streamwatchr interessant. In de toekomst willen we Streamwatchr direct koppelen aan Spotify of Deezer. Contacten met Spotify zijn hier op SXSW gelegd tijdens een developers meeting. Een ontmoeting met het hoofd muziek van Twitter staat morgen op het programma. En een koppeling met Chordify is natuurlijk ook mogelijk."

Auteur: Joris van Ballegooijen, secretaris E-cultuur

chordify.net.
streamwatchr.com.

Het Stimuleringsfonds riep in september 2013 ontwerpers, makers, producenten en opdrachtgevers uit de creatieve industrie op om een voorstel in te dienen voor SXSW. Kijk voor meer gehonoreerde projecten in het kader van deze Open Oproep op de pagina South by Southwest.