<
actueel / nieuws
  • Burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan kijkt naar de jurken van Amanda Ma tijdens de opening van de tentoonstelling Peking Express

Dagelijks verslag van de Beijing Design Week - 01 oktober 2013

01 oktober 2013

Beijing, China

Van 25 september tot 1 oktober publiceert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie dagelijks een report op de website over de Nederlandse creatieve industrie tijdens de Beijing Design Week.
In dit laatste verslag staat de tentoonstelling Peking Express bij het Confucius Museum centraal.

Verslaggever: Edo Dijksterhuis
Fotografie: JW Kaldenbach

Drie jaar geleden was Alexander van Slobbe ook al eens in China. Toen was de bestemming Sjanghai en nam hij elf Nederlandse vormgevers mee. Samen met Chinese collega's lieten zij zich inspireren door de Nederlands-Chinese handelsbetrekkingen die teruggaan tot de zeventiende eeuw en die hun sporen hebben achtergelaten in het Nederlandse ambacht, het door Ming-porselein geïnspireerde Delfts blauw in het bijzonder. Shanghai Gesture, zoals het project genoemd werd, leverde een collectie crèmekleurige hempjes op met fijnzinnige applicaties en borduursels.
Ter gelegenheid van de Beijing Design Week is Van Slobbe terug in het Rijk van het Midden. Hij gaf masterclasses aan twintig studenten van het Beijing Institute of Fashion Technology (BIFT) en de Central Academy of Fine Arts (CAFA). Tien dagen lang mochten zij worstelen met een paar door de bezoekende maestro bepaalde randvoorwaarden. Van Slobbe gaf de deelnemers een lap rode chintz en drie termen als leidraad: red dress, red carpet, China red.

Peking Express
De resultaten worden getoond in het Confusius Museum; de tentoonstelling Peking Express is geopend door Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam. Tussen de stelen met daarop de veertien manuscripten van de wijsgeer uit de zesde eeuw voor Christus staat een parade van bloedrode avondjurken. De stof rimpelt, zucht als een harmonica, is gedraaid tot rozen of gevouwen tot een capuchon. Opvallend veel aandacht is besteed aan de vaak uitbundige kragen, die niet kunnen verhullen dat het décolleté niet tot de gebruikelijke Chinese vormtaal behoort.
'Een hoge kraag hoort bij het soort mode waar Chinese vrouwen zich prettig bij voelen', verklaart Amanda Ma, die zich voor haar jurk heeft laten inspireren door het traditionele silhouet van japonnen uit de Tang-dynastie. 'Vrouwen mogen hun lichaam niet tonen. Daarom heb ik de voorkant van de jurk helemaal dicht gelaten. Aan de achterkant is hij echter opengesneden rondom een vorm die is afgeleid van een overhemdkraag. Schouders en heupen worden nog extra geaccentueerd door een ketting van gevlochten stof die op de rug hangt.'

Schoonheid in het onverwachte
De meeste deelnemers aan de tien dagen durende workshop moesten wel even wennen aan Van Slobbes optreden als docent. Van Slobbe, die werd geflankeerd door Zou You, decaan van BIFT, en sterontwerper Vega Zaishi Liang, sprak de leerlingen twee keer per dag maar liet ze zoveel mogelijk vrij. 'Heel anders dan Chinese docenten', vond Doris Wu die aanpak. 'Als dit experiment was gedaan onder leiding van een Chinees dan waren er allemaal min of meer dezelfde jurken uitgekomen. Alexander van Slobbe wees ons wel op wat hij goed en slecht vond maar dwong nergens correctie af. En allerbelangrijkst: hij leerde ons schoonheid te vinden in het onverwachte.'
Het onverwachte van de Beijing Design Week zit ingebakken in het enorme scala aan presentaties die kriskras door de stad worden getoond. Het experiment en de conceptuele aanpak hebben een contrapunt in bruikbaar ontwerp dat zijn waarde commercieel bewezen heeft. Zo is er in The Tank, naast Hu Sheguangs gothic wappercapes, een podium gereserveerd voor Addy van den Krommenacker. De jurkenontwerper die in 2007 doorbrak in Rome en daarna een clièntele opbouwde in onder ander Dubai en Rusland, kwam hoogstpersoonlijk met twintig jurken in twee koffers naar Beijing. Tot vlak voor de opening van The Tank stond hij nog te strijken. 'Eigenlijk wilde ik een show maar dat bleek niet te kunnen', vertelt Van den Krommenacker. 'Nu heb ik een soort bevroren catwalk neergezet.'
Het handschrift van de ontwerper die zich laat inspireren door de ingehouden elegantie van de jaren vijftig, is goed leesbaar in deze meest recente collectie. Nieuw is het beperkte kleurpalet: grijstinten, beige en antraciet overheersen. 'Het is een heel persoonlijke collectie', stelt Van den Krommenacker, die al enthousiaste reacties van potentiële Chinese kopers heeft gekregen.

De Chinese mode van morgen
De ontwerpen die tijdens Salon BJ zijn gemaakt zullen minder snel een koper vinden. Daar zijn ze wellicht een tikje te experimenteel voor. Maar ze zijn wel deels vastgelegd door Mimi Berlin. Dit Amsterdamse collectief van creatieven dat grafische vormgeving, mode en stylingsadvies combineert, heeft al twee keer eerder een eigenzinnige fashion shoot gehouden. De modische registratie van een bijzondere Fong Leng-collectie en de parafrasering van een Dwayne Michael-shoot zijn momenteel te zien op Salon-locaties in Dashilar.
In de lobby van het Far East Hotel zijn negen Chinese student-assistenten over een bank gedrapeerd, allemaal poserend met hun onafscheidelijke mobiele telefoon. Ze dragen de schoenen van Sander Wassink, een cape van Conny Groenewegen, een jasje van Borre Akkersdijk. Daar zijn de nodige lokale attributen zoals een omgedraaide kimono en lampions aan toegevoegd. Hyperserieus en gestileerd maar wel met een knipoog: zo kan de mode van China er morgen uitzien.

  • Mimi Beijing Fashion-Fest #1: Mimi Beijing door Mimi Berlin. Groupsportret in The Far East Hotel Lobby, Beijing, China. Alle geportretteerde zijn studenten van CAFA.

  • Een jurk van Amanda Ma

  • Addy van den Krommenacker. Installatie in The Tank

  • Addy van den Krommenacker. Installatie in The Tank (fotografie: Bruni Hofman)

website

dev.stimuleringsfonds.nl