<
actueel / nieuws

Dagelijks verslag van de Beijing Design Week | 27 september

28 september 2013

Beijing, China

Van 25 september tot 1 oktober publiceert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie dagelijks een report op de website over de Nederlandse creatieve industrie tijdens de Beijing Design Week.
Het Stimuleringsfonds ondersteunde verschillende projecten vanuit het Programma Internationalisering.
Vandaag staat de officiële opening van de Beijing Design Week 2013 centraal.

Verslaggever: Edo Dijksterhuis
Fotografie: JW Kaldenbach

De stad kleurt blauw van de Beijing Design Week-posters. Nu is het echt zover: hét designevenement van China kan beginnen. Het officiële startschot wordt gegeven in en op het China Millennium Memorial Museum for Digital Arts, een betonkolos met vlaggen rondom. Voorbij de accreditatiedesk bevolkt door nerveuze, weinig Engels sprekende werkstudenten, strekt een helblauwe loper zich uit. Aan het einde van deze 'walk of design': speeches, rondleidingen, hordes Chinese genodigden die zich en masse op het buffet en felgekleurde cocktails storten, en de belofte van een vuurwerkshow die de Olympische Spelen moet doen vergeten. De vertegenwoordigers van gaststad Amsterdam schrijden richting ingang, burgemeester Eberhard van der Laan voorop. Er wordt geflitst, tv-camera's snorren en de mc van dienst worstelt met de naam van de burgervader.

Marcel Wanders
Iedere zichzelf respecterende delegatie heeft een vaandeldrager. En in het geval van Amsterdam is dat Marcel Wanders. De 'Lady Gaga of the design world', zoals hij door de New York Times is genoemd, krijgt eind januari 2014 een grote overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam – de eerste van een ontwerper sinds Rietveld. Bij wijze van opwarmertje voor 'Pinned Up at the Stedelijk' presenteert het China Capital Museum in Beijing deze maand een kleine presentatie van Wanders.
Het is lastig kiezen uit een ontwerpcarrière van vijfentwintig jaar die honderden, zo niet duizenden producten heeft opgeleverd. Dus is er gekozen voor een heldere, eenduidige aanpak. Wanders' ontwikkeling en verschillende invalshoeken worden uit de doeken gedaan aan de hand van dertien stoelen.
Tegen een wand met foto's van Wanders interieurs – onder andere het Andaz Hotel in Amsterdam en het Mondrian South Beach Hotel in Miami – staan de zetels gepresenteerd op een catwalk. Kleurafwisseling wint het van chronologie maar dat is niet erg aangezien de stoelen prima functioneren als individuele statements.

Uiteraard ontbreekt de iconische Knotted Chair niet, het geknoopte net gefixeerd met epoxy waarmee Wanders in 1995 de wereld veroverde. Als vertegenwoordigers van het materiaalavontuur zijn ook de recente Carbon Balloon Chair (2012) – de creatie van een clown die goochelt met ballonnen, maar met z'n amper zeshonderd gram gewicht een van de lichtste stoelen ter wereld – en de Carbon Chair die hij in 2004 maakte met Bertjan Pot, het vernoemen waard. Een gevoel voor historie en traditie komt naar voren in de Babel Chair (2010) die refereert aan de no 14 van Thonet. Net als de illustere voorganger is Wanders' ode de best verkochte bistrostoel aller tijden te demonteren tot zes losse stukken.
De uiteinden van de zetel line-up zijn tegengestelde polen. Rechts de Parent Chair (2009) van zwart polypropyleen, een stoeltje op kabouterformaat met archetypische bolle vormen en naden die fabrieksmatige massaproductie verraden. Links de streng hoekige Carved Chair, een massief houten meubel met een zitvlak waar met de hand een barok patroon in is uitgegutst.

Mels Crouwel
Bij een presentatie als deze hoort een opening met bobo's. En dus mocht Van der Laan, die 's ochtends ook al een tour had gemaakt langs de deelnemers van Salon BJ, weer aantreden. In zijn toespraak benadrukte hij dat deze tentoonstelling niet gaat over één Amsterdams icoon, maar over drie. Naast Wanders is dat het Stedelijk Museum, die een inkijkje in haar vormgevingscollectie geeft via een diashow van highlights. De derde pijler onder de presentatie is de architect die het Stedelijk Museum heeft verbouwd, de schepper van 'de badkuip': Mels Crouwel.
Oeuvre en filosofie van Crouwel – of beter gezegd: architectenbureau Benthem Crouwel – wordt op een even uitgebeende manier over het voetlicht gebracht als Wanders' werk. Op vijf panelen wordt de wereld van nu ingedikt tot vijf archetypen. Naast het Stedelijk, dat model staat voor het hedendaagse museum, hangt het nieuwe centraal station van Rotterdam, de belichaming van de ontwikkeling van negentiende-eeuws vooruitgangssymbool tot knooppunt van diensten en logistiek. De Ziggo Dome is de black box waarbinnen de verwachtingen die zijn opgewekt door de entertainmentindustrie worden vormgegeven. AM3 Datacenter is het pakhuis van de toekomst, niet een plek voor tastbare goederen maar voor onzichtbare bits en bites. En in warenhuis Forum Mittelrhein in Koblenz verwezenlijken wij onszelf als homo consumentus.
Capital Museum-directeur Guo zei te verwachten dat ettelijke duizenden inwoners van Beijing deze tentoonstelling zullen komen bekijken. 'Kom ook kijken in Nederland zelf', riep Wanders op in zijn dankwoordje. 'Maar kom alsjeblieft niet allemaal tegelijk.'

  • UNStudio

  • Design Academy Eindhoven & Tonic

  • Water Bench by MARS Architects

  • Hu Sheguangs' gothic wappercapes

  • Openingsspeach van burgemeester van der Laan

  • Van links naar rechts: Ingeborg de Roode (Stedelijk Museum Amsterdam), Marcel Wanders en Mels Crouwel

  • Marcel Wanders met een bezoeker bij The Tank

  • Bruni Hofman (Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) met Li Degeng (Academy of Art & Design, Tsinghua University)

website

dev.stimuleringsfonds.nl