<
actueel / nieuws

De Natuurlijke Stad start voorjaar 2018 met pilot

05 september 2017

Samen met de gemeente en de bewoners van Den Haag onderzoekt ontwerpbureau De Natuurlijke Stad de potentie van autodelen in de stad en voor de parkeerruimtes die met elke ingeleverde vergunning vrij komen. Het ontwerpbureau start in het voorjaar met de pilot 'Vrijstraat', een straat waar de gemeente de bewoners de vrijheid geeft zelf alternatieven voor de openbare ruimte te bedenken.

vrijstraat
Een Vrijstraat is een straat waar de gemeente de bewoners de vrijheid geeft zelf alternatieven (plek voor gedeelde mobiliteit, groenvoorziening, speelgelegenheid) voor de openbare ruimte te bedenken. Deze alternatieven zijn de input voor een herontwerp van de leefruimte in de straat.

De fysieke ruimte voor de alternatieven ontstaat doordat bewoners parkeerplekken bevrijden. Dat kunnen ze doen door afstand te doen van hun parkeervergunning. Met elke ingeleverde vergunning wordt een parkeerplek vrij gemaakt voor andere doeleinden. De bewoners creëren dus zelf de benodigde ruimte voor alternatieven, vrijwillig. Op deze manier hoeft de gemeente geen druk uit te oefenen om parkeerplekken te kunnen opheffen.

alternatief voor autobezit
Informatie over de alternatieven voor autobezit is in deze dialoog erg belangrijk. Autoritten kunnen gemaakt worden met gedeelde auto's. Daarnaast zijn elektrische fietsen, scooters en bakfietsen vaak een stuk praktischer om door de stad te bewegen.

pilot
In het voorjaar van 2018 zal in Den Haag een pilot worden gestart om bewoners van de vrijstraten een half jaar te laten ervaren hoe hun alternatief functioneert. Daarna zal worden besloten of deze alternatieve inrichting definitief wordt.


context
In oktober 2016 zette het fonds de Open Oproep Stadslabs - samen werken aan dorp, stad en land uit. Het project van De Natuurlijke Stad werd in januari 2017 geselecteerd.

website

vrijstraat.nl