<
actueel / nieuws

Drie talenten uitgelicht

18 januari 2017

Sinds 2013 ondersteunt het Stimuleringsfonds jaarlijks uitzonderlijk talent in de creatieve industrie, verdeeld over de disciplines architectuur, interieurarchitectuur, textielontwerp, social design, productvormgeving, modevormgeving, schoenontwerp, illustratie, animatie, grafisch ontwerp en interactief media design. De geselecteerde makers en ontwerpers ontvingen € 25.000 vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. In de periode 2013-2016 zijn in totaal 125 uitzonderlijk talentvolle ontwerpers ondersteund met deze beurs. Gedurende het jaar dat ze de beurs konden besteden hebben ze uiteenlopende projecten uitgevoerd. Drie makers vertellen hier over hun verschillende ervaringen en geven een indruk van wat talentontwikkeling binnen het fonds zoal inhoudt.

Arna Mackic ontving de beurs in 2013 en deed onderzoek naar vergeten monumenten in Joegoslavië en verwoeste steden in Bosnië-Herzegovina. Naast een indrukwekkende publicatie, verkozen tot een van de best verzorgde boeken van 2014, heeft de talentontwikkelingsbeurs Mackic in staat gesteld om haar eigen praktijk te positioneren: 'Ik ben erachter gekomen dat mijn doel als architect niet is om per se te bouwen, maar om strategisch te bepalen waar en op welke manier ik middels architectuur – in de breedste zin van het woord – kan bijdragen. Mijn doel is om nieuwe betekenis te geven aan (publieke) plekken door middel van architectuur. Ik ben gefascineerd door plekken waar enorme spanningen en/of tegenstellingen zijn, plekken met frictie. Want daar waar frictie is, zijn enorm veel mogelijkheden.'

Over de beurs en de betekenis voor haar praktijk zegt de jonge architect: 'Ik heb een jaar lang ontwerpend onderzoek gedaan waarin ik heb gereisd, veel specialisten heb gesproken, veel theorie heb gelezen, experimenten heb gedaan in het verbeelden van mijn analyses en ideeën. [..] Omdat de subsidie over 'talentontwikkeling' gaat en ik benieuwd was hoe ik me ontwikkelde binnen dat jaar, wilde ik dit laten onderzoeken en documenteren door iemand van buitenaf. Daarom heb ik Anne Ardina Brouwers, sociaalwetenschappelijk onderzoeker aan de UVA, gevraagd om mij gedurende het jaar elke maand te interviewen over mijn voortgang. Als sociaalwetenschappelijk onderzoeker stelde zij vragen die mij verder hielpen in het denken over het project, maar ook in het denken over waar ik nu precies stond en wat ik daarvan dacht. Dit is voor mij hele goede reflectie geweest.'

  • 'Debuut in New York Times en opdracht van Beierse Staatsopera'
    Illustrator Viktor Hachmang werd in 2014 voor de beurs geselecteerd en ontwikkelde onder andere een graphic novel op basis van een novelle van F. Bordewijk. Viktor: 'Het afgelopen jaar heb ik mijzelf de opdracht gegeven om twee aspecten van mijn illustratie- en ontwerppraktijk verder te verdiepen: enerzijds de zoektocht naar autonomie en de voortzetting van een eigen narratief; anderzijds heb ik geëxperimenteerd met werken in de derde dimensie. Op die manier heb ik geprobeerd om mijzelf, zowel op het gebied van vorm, als inhoud, uit te dagen.'

    De beurs stelde de illustrator in staat om vrije ruimte voor zichzelf te creëren waardoor hij zich zowel artistiek als professioneel kon ontwikkelen. 'Door de steun van het Stimuleringsfonds heb ik mij beter kunnen profileren als striptekenaar/narratief kunstenaar, op zowel nationaal als internationaal niveau. Zo heb ik naar aanleiding van mijn Blokken-project mogen debuteren met een stripverhaal in The New York Times en werk ik momenteel aan een lang stripboek in opdracht van de Beierse Staatsopera.'

    Net zoals bij veel andere geselecteerden bleek bij Viktor dat het vooraf opgestelde plan niet één op één uitgevoerd kon worden. 'Kort na de start van het proces werd duidelijk dat het concept-jaarprogramma erg ambitieus was en dat ik vooral de research- en lay-outfase erg had onderschat. […] In samenspraak met het Stimuleringsfonds heb ik daarom afgeweken van mijn initiële planning.' Dat deze keuze uiteindelijk veel resultaat opleverde bleek dan ook na afronding van het traject. 'Gedurende het jaar begon zich een bepaalde thematiek in mijn werk af te tekenen en ik heb nu het idee dat ik mijn interesses en uitgangspunten op een grondige manier in kaart heb kunnen brengen. Dit zal mij in het vervolg van mijn carrière zeker helpen.'
  • 'Wees niet bang om risico te nemen'
    In 2014 ontving ook kunstenaar-ontwerper Sjoerd ter Borg een beurs. Sjoerd onderzoekt en bevraagt in zijn werk de transformatie van steden. Terugkijkend op de periode dat hij de beurs ontving schreef hij het volgende: 'Daar sta je dan, met een flinke zak geld en een jaar om te bewijzen dat je het waard bent om 'talent' te worden genoemd. Maar laat ik gelijk beginnen met het advies om je niet door deze aanname te laten leiden! Misschien ben je gekozen omdat je al (inter)nationaal meedoet met de top van het ontwerpveld, of misschien ziet de commissie potentie. Voor mijzelf gold zeker het laatste toen ik startte met het talentontwikkelingstraject. Het gevaar is dat je dan het idee hebt iets waar moet maken in dit jaar: geweldig nieuw werk, een internationale doorbraak of grote prijzen. Het beste advies wat ik je kan geven, laat je vooral niet leiden door deze gedachten. Geef het geld uit waar het goed voelt, maar wees ook niet bang om een risico te nemen. Probeer wel te professionaliseren in je manier van werken, neem een coach of vraag advies waar je wat mee kan op zowel inhoudelijk als bedrijfsmatig vlak. Spreek veel met de andere ontwerpers in je groep en benut kansen die zich vanzelf zullen openbaren. Na één jaar kan je niet anders denken dat alles ongelofelijk snel voorbij is gegaan: échte talentontwikkeling, daar is minimaal 5 jaar voor nodig.'