<
actueel / nieuws

European Highways

05 april 2012

Onder de naam kaalenkammen hebben architect Michel Heesen en fotograaf Hans Stakelbeek de 10.000 kilometer lange Europese snelweg E50 afgereden, van Brest in Frankrijk tot aan Makhachkala aan de Kaspische Zee. Tijdens hun reis onderzochten zij de toekomst van mobiliteit in Europa.

E-routes zijn de Europese tegenhangers van de Amerikaanse Interstate Highways: een jaren vijftig ideaal gebaseerd op het verbinden van landen, mensen en culturen. Leeft dit ideaal nog? Kan het inspiratie bieden voor hedendaagse ontwerpers?

Kruispunt Europa
Eind augustus 2011 vertrokken de twee vanuit het Franse Brest. Onderweg deden zij diverse steden aan – Paris, Stuttgart, Praag, Bratislava, Ternopil, Kiev, Donetsk, Istanbul, Milan en Rotterdam – om te onderzoeken hoe verschillend mobiliteit vorm krijgt. Hun bevindingen zijn besproken op diverse locaties op en in de buurt van de route. In Bratislava vond een eerste publieke bijeenkomst plaats. In de buurt van deze stad ligt de kruising met de E75, de snelweg die Heesen en Stakelbeek in 2009 documenteerden. Toen verbleven zij vier weken op de European Highway E75 van de noordelijke Barentsz Zee tot aan het zuidelijke Kreta, stopten bij alle picknickplaatsen, interviewden obers, winkelbedienden en truckchauffeurs en aten bij de restaurants en hotels langs de 5.640 kilometer lange E75.

Toekomst mobiliteit
Bijzondere elementen van de snelweg zijn onderzocht en gedocumenteerd. In het hoge noorden wordt de snelweg in geval van nood ook gebruikt als landingsbaan voor vliegtuigen. Grensovergangen in het westen van Europa zijn bijna onzichtbaar, maar richting het oosten kunnen lange wachttijden de reis behoorlijk vertragen. Ook het eten dat wordt aangeboden in de wegrestaurants zegt veel over een land en de rol die mobiliteit daar heeft. De volledig ontworpen sandwich in Nederland maakt het mogelijk om eten en reizen te combineren. De worst in een flink bad saus, zoals geserveerd in Oost-Europese wegrestaurants, dwingt de reiziger te rusten en tijd te nemen voor de maaltijd.

Ruimtelijk
Naast sociale aspecten van de snelweg was er ook aandacht voor de ruimtelijke inpassing. Van zanderige wegen in de meest vergelegen gebieden, via hoogwaardige infrastructurele kunstwerken naar onafgemaakte viaducten in het oosten van Europa.

Het project European Highways past in de lijst met onderzoeksprojecten gesubsidieerd door het SfA, waarbij aandacht is voor infrastructuur.

website