<
actueel / nieuws

Evenementen tijdens Game Developers Conference San Francisco

16 maart 2016

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseerde op 15 maart tijdens de Games Developers Conference (GDC) in San Francisco een aantal evenementen om de aanwezige Nederlandse game developers te ondersteunen. De GDC San Francisco is het langstlopende gamesindustrie evenement voor professionals ter wereld. Tijdens deze 30ste editie van de GDC verzamelen meer dan 26.000 game professionals zich in San Francisco.

Via een open oproep selecteerde het fonds tien game developers die tijdens de GDC hun game kunnen presenteren tijdens het Dutch Local Multiplayer event. Naast dit event organiseerde het fonds een business breakfast en een Dutch Showcase waar Nederlandse game ontwikkelaars hun game konden tonen aan pers, investeerders en uitgevers.

Dutch Business Breakfast
De dag begon met een Dutch Business Breakfast waar Arjan Bussee een inspirerende keynote hield over zijn ervaringen in de gamesindustrie. Bussee werkt al 25 jaar als game ontwikkelaar en zijn eerste hit was Jazz Jack Rabbit, in 1993. Later richtte Bussee met anderen Guerilla Games op, de triple A developer die exclusief voor Sony aan games voor het PlayStation platform werkt. Tegenwoordig heeft Bussee zijn eigen studio Boss Key. In zijn keynote ging Bussee in op de do's en don'ts voor de aanwezige Nederlandse game-ontwikkelaars. Na de keynote konden vier Nederlandse bedrijven hun game of bedrijf pitchen voor de aanwezige professionals.

Dutch Showcase
In de middag faciliteerde het fonds een locatie waar een brede selectie aan Nederlandse bedrijven hun nieuwste games lieten zien. Deze Dutch Showcase maakt het mogelijk voor de ontwikkelaars om hun game aan pers te laten zien op een rustige plek, dichtbij de hectiek van de conferentie. Onder andere Codeglue, Digital Dreams, GameHouse, Lucky Kat, Two Tribes, Paladin Studios en Pillo Games maakte gebruik van deze mogelijkheid. Gedurende de dag liepen ongeveer 100 gameprofessionals binnen voor afspraken met de verschillende ontwikkelaars.

Dutch Local Multiplayer Event
Vanaf vijf uur stond de locatie in hartje San Francisco open voor pers en genodigden om de geselecteerde games uit de open oproep te komen spelen. Uiteindelijk kwamen bijna 60 professionals kennismaken met de aanwezige ontwikkelaars. Bij de selectie van de voorstellen is met name gekeken naar de innovatieve waarde van de game, de gameplay, graphics en speelbaarheid. Zo ontstond een diverse selectie die zich niet alleen uit in het soort game, maar ook in de verscheidenheid van het soort gamestudio, van jong talent tot meer ervaren studio's. De selectie bestond uit:

Tivaru - Kabounce
Sparpweed - Chalo Chalo
Tom van den Boogaart - Palooka
Studio LAPP - Rups
Prrrpl - Should Shoot
Aran Koning & We Are Muesli - SIHEYU4N
Weird Beard - Tricky Towers
Turtleneck Studios - Rite of Ilk
Napalmtree Studios - Tied Together
Pillo Games - Pillo controller

De geselecteerde developers kregen naast de mogelijkheid zich te presenteren ook een subsidie die hun reis- en verblijfskosten dekten, een toegangspas voor de conferentie en voorafgaand aan de GDC werd een pitchtraining voor de deelnemers aangeboden.