<
actueel / nieuws

Floris Wubben in Arita, Japan

27 juli 2017

In 2016 werd het project Man and Machine van productontwerper Floris Wubben uit 66 aanvragen geselecteerd voor de Open Oproep Residency Arita, Japan. Samen met beeldend kunstenaar Henri Jacobs vertrok Wubben van september tot en met november 2016 naar de Japanse porselein-gemeente Arita.

ambacht en cultuur
We vroegen Wubben wat de residency in Arita hem vorig jaar heeft gebracht: 'Ik vond het zeer de moeite waard om naar Arita te gaan. Ik hoorde over de Open Oproep via de nieuwsbrief van het fonds. Ik had nog geen ervaring met porselein, maar wel met steengoed. Vanwege het uitzonderlijke ambacht en de kennis die in Arita aanwezig is ben ik er heen gegaan. Bijvoorbeeld de ongelofelijke verfijndheid waarmee zij het glazuur aanbrengen. En ze hebben daar prachtige ovens, droog-, pers en mixmachines om mee te werken. Daarnaast spreken de cultuur en het land zelf mij erg aan.'

Nu Wubben weer in Nederland is, is hij nog volop bezig met zijn project. 'Het project loopt nog steeds. Je moet het niet zo zien dat je er “even” heen gaat. Het is echt iets dat een plek heeft gekregen in mijn werkpraktijk en dat zich verder ontwikkelt.' Ook op het gebied van netwerken is de residency een buitenkans. Wubben: 'Voor PR is het een zeer interessante reis die je maakt. Op dit moment ben ik bezig met een solo-expositie in het Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden. Directeur Kris Callens van het museum had ik in Arita ontmoet, dus dat soort contacten kunnen handig zijn.'

  • Het huis waar Floris verbleef tijdens zijn 3 maanden durende residency.


  • aanrader
    Floris Wubben: 'Wat het verblijf in Arita uniek maakt, is dat je de mogelijkheid krijgt om je volledig te focussen. Je hebt een enorme beschikbaarheid van kennis die daar op hoog niveau aanwezig is. Je maakt kennis met een andere manier van werken en je leert anders kijken. Dat heeft een grote impact. Ik ben zelf namelijk een rouwdouwer, maar de Japanners zijn juist heel precies. Tot op de 0,01 gram moet alles kloppen. Ik ben daarentegen gewend om alles bij elkaar te gooien. Binnen mijn werkpraktijk was ik gewend om met rauwe materialen te werken, en dat doe ik nog steeds, maar nu met meer Japanse precisie.'

    over de werkperiode
    De werkperiode in Japan biedt aan veelbelovende kunstenaars en ontwerpers de ruimte om onderzoek te doen op artistiek en technisch gebied en tegelijk hun eigen werk te ontwikkelen, waarbij er een intensieve wisselwerking ontstaat met de betrokken porseleinproducenten in de regio. De uitwisseling is een initiatief van ontwerpersduo Scholten & Baijings en de Japanse ontwerper Teruhiro Yanagihara, en wordt ondersteund door het Stimuleringsfonds en het Mondriaan Fonds.

    Beelden: Floris Wubben
  • Floris Wubben ging met zijn vertaalde visitekaartjes goed voorbereid op pad.

  • De werkplaats in Arita.