<
actueel / nieuws
  • De indigostand van Rusty Lake Hotel. Developer en game designer Maarten Looise in gesprek met bezoeker

  • Dutch Drinks @ Holland Pavilion, de netwerkborrel op donderdag 18 september

  • Naast de ondersteunde indie-developers presenteerden ook ander partijen hun game

  • Meeting point op het Holland Pavilion

Gamescom 2016, een terugblik

08 september 2016

Voor het derde jaar op rij ondersteunde het Stimuleringsfonds het Nederlandse paviljoen op de Gamescom – de grootste gamebeurs voor consumenten en professionals in Europa. Nederland staat internationaal nog altijd bekend als 'indie land'. Via een Open Oproep selecteerde het fonds negen jonge gameproducenten. Zij presenteerden hun game in het businessgedeelte van de beurs samen met enkele grotere Nederlandse gamestudio's en publishers.

Tekst: Joris van Ballegooijen, secretaris Deelregeling E-cultuur. Beeld: Tamara Robeer

Wat meteen opvalt is dat de mix van indies en grotere studio's in het paviljoen goed werkt. Er valt veel te spelen. Dat maakt het paviljoen levendig en onderscheidend van de overige landenpaviljoens. Van onderlinge concurrentie lijkt in de globale gamemarkt geen sprake. Het deelnemen aan een beurs als de Gamescom is volgens Pim Bouman van Gamious – een al wat langer draaiende studio uit Haarlem – een essentieel onderdeel in het volwassen worden van de beginnende gamedevelopers. Een game maken is één ding, het vervolgens succesvol op de (overvolle) markt brengen is iets heel anders. Het contact met andere developers, pers en internationale distributeurs is een reality check en voor sommigen een wake up call.


  • Games maken is business en ook dat moet je als jonge studio leren. De studio's krijgen hierin begeleiding. Voorafgaand aan de Gamescom hebben alle deelnemers pitchtraining gehad en in het paviljoen wordt de aanwezige pers opgevangen en rondgeleid langs de verschillende arcadekasten. Ook worden er door de DGA en de Dutch Game Garden tijdens de Gamescom nog activiteiten georganiseerd zoals een netwerkochtend met Nederlandse, Vlaamse en Finse partijen.

  • De developers zijn zonder uitzondering enthousiast, ook al is het nog spannend wat de beurs uiteindelijk in zakelijk opzicht oplevert. Jim Offerman van de space station simulatiegame Stable Orbit kan in ieder geval zeggen dat de Gamescom hem – naast een hoop persaandacht – een nieuwe developers kit voor de oculus en een sponsordeal met het platform OSVR heeft opgeleverd. Ook Ard Jacobs van Pillo Games benadrukt dat het lastig is de resultaten in omzet uit te drukken aangezien de meeste games nog niet op de markt zijn. Datzelfde geldt voor de consumentenversie van zijn alternatieve controller waarbij de speler via een kussen met het spel interacteert. Desondanks kan hij zeggen dat hij op de Gamescom concrete afspraken heeft kunnen maken met vijftien partijen die hun game beschikbaar willen stellen voor het nieuwe platform. Bovendien is de plek van Pillo Games voor volgend jaar alweer geregeld met een order van twaalf controllers voor een van de booths.