<
actueel / nieuws

Groeiende aandacht voor Nederlandse creatieve industrie tijdens SXSW 2016

15 maart 2016

In Austin, Texas vindt op dit moment het festival South By SouthWest (SXSW) plaats. Voor ruim een week wordt de stad omgetoverd tot een gigantisch podium voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie, film en muziek. Dit jaar presenteren hier ruim 40 Nederlandse partijen uit de creatieve industrie en de podiumkunsten. Veertien van deze partijen zijn door het Stimuleringsfonds via een Open Oproep ondersteund. In de eerste dagen van het festival blijkt dat de aandacht voor de Nederlandse partijen groter is dan ooit tijdens SXSW. In het gigantische aanbod van projecten waarbij het vooral gaat om het ontwikkelen van business, voelen de bezoekers zich aangetrokken tot de artistieke interventies en verhalen van de Nederlandse makers.

Van achterafzaaltje naar centrale filmzaal
IDFA DocLab presenteert tijdens SXSW al jaren steevast een showcase van de beste en meest vooruitstrevende interactieve documentaires. De zaal zit al een aantal jaar vol, en dit jaar presenteert DocLab voor het eerst in een grote filmzaal. Martijn van Dijk van IDFA vertelt dat dit niet altijd zo is geweest. 'Caspar Sonnen komt hier al 8 of 9 jaar om over DocLab te vertellen. Hij is begonnen in een piepklein zaaltje achterin een bar, een stukje uit het centrum van de stad. Met de jaren is er hier steeds meer aandacht gekomen voor DocLab. Nu presenteren we onze showcase in een grote filmzaal en zie je dat ook deze vol loopt.' Tijdens de showcase dit jaar vertelde illustrator Jan Rothuizen over de ontwikkeling van zijn werk en hoe hij tot het werken met VR is gekomen aan de hand van het project Refugee Republic.

Tot tranen geroerd
Bijzonder veel aandacht is er dit jaar voor twee installaties van Nederlandse ontwerpers: Anima door Nick Verstand en Silent Room door Simon Heijdens. Beide installaties bevinden zich op een centraal punt; de Silent Room staat op een van de drukte kruispunten en Anima bevindt zich in een hotel waar de hele dag publiek is om sessies bij te wonen. Opvallend is ook dat beide installaties bezoekers een meditatieve ervaring geven binnen de hectiek van het festival, waar naast de conferentie ook op de meeste straathoeken concerten worden gegeven.

Rij voor Silent Room
De installatie Silent Room laat een bezoeker een minuut lang absolute stilte ervaren op een van de luidste kruispunten van de stad. Samen met de University of Texas ontwikkelde ontwerper Simon Heijdens de kamer die al het geluid absorbeert, waardoor je een stilte ervaart die je normaliter nooit kan ervaren. De sobere aankleding in en buiten de installatie halen de bezoeker kort uit de hectiek van de stad. Het effect is duidelijk. 'Ik wist niet wat ik moest verwachten van deze installatie. Er gebeurt zo veel op het festival en bezoekers moeten kiezen tussen duizenden activiteiten', geeft Heijdens aan. 'Maar toch stond er hier voordat het open was al een rij. Tijdens de eerste dag kwam er een bezoeker tot tranen geroerd naar buiten. De impact van de ervaring is de beste reclame en sindsdien staat er elke dag een lange rij. Mensen staan, met ruim 30 graden buiten, letterlijk twee uur in de rij om één minuut de installatie te ervaren.'

Lees een interview met Simon Heijdens over Silent Room door Art Alliance Austin hier.

Ook ontwerper Nick Verstand staat versteld van de reacties op zijn interactieve installatie Anima. De installatie bestaat uit een ogenschijnlijk zwevende lichtbol van ca. 2 meter doorsnede die reageert op de toeschouwer. Deze staat in het midden van een typisch Amerikaanse hotelkamer met grijze vloerbedekking voorzien van een non-descript patroontje. Mede hierdoor roept de installatie bij veel bezoekers een '2001: A Space Odyssey' gevoel op. Verstand: 'Ik sta versteld van de aandacht voor de installatie. Er worden heel veel foto's gemaakt waardoor er ook steeds meer mensen op af komen. De beelden verspreiden zich als een olievlek over het internet waardoor er meer en meer over de installatie wordt geschreven. Tussen de bezoekers zitten ook weer veel mensen die met mij willen werken of de installatie ergens anders willen tonen.'


Video over concept Anima door Nick Verstand

Video's: Fast Moving Targets

NL op SXSW: Geur is volgens Polymorf een van de krachtigste media die er is
De kracht van geur in communicatie. Dat is het thema van Frederik Duerinck en Marcel van Brakel van kunstenaarscollectief Polymorf. Op South By South West probeerden ze in panels en workshops met succes hun liefde op het publiek over te brengen. 'Geur is een van de krachtigste media die er is, het beïnvloedt ons lichaam zonder dat we het in de gaten hebben en zonder dat we er controle over hebben.'
Polymorf schreef een boek over de mogelijkheden om geur bij communicatie in te zetten en is zo in gesprek gekomen met de grote spelers als het gaat om onderzoek en productie. In laboratoria wordt hard gewerkt aan het schaalbaar maken van geur. Bijvoorbeeld: hoe kun je geur straks aan spelen toevoegen of via Skype overbrengen. 'Geur gaat in de toekomst overal strategisch ingezet worden: in games, in massacommunicatie, in de gezondheidszorg, op televisie, in de bioscopen.'


NL op SXSW: Jan Rothuizen laat zich als tekenaar niet tot papier beperken
Jan Rothuizen is tekenaar. Maar hij wil zich niet laten beperken. Daarom onderzoekt hij de mogelijkheden van virtual reality. Op South By South West vertelde hij erover voor een groot en aandachtig gehoor. 'Ik werk vanuit tekeningen, maar dat heeft de grenzen van het vel. Het leuke van virtual reality is dat je een wereld kunt realiseren waar je in staat en die op jou als gebruiker reageert. Je moet de gebruiker regisseren, maar zo moet het niet aanvoelen. Ik probeer mensen het gevoel te geven dat zij zelf dingen in een VR wereld ontdekken, net zoals ze dat in mijn tekeningen doen. Op SXSW gaat het op veel plekken om de business, maar daar is hij niet in geïnteresseerd: 'Het gaat mij om het uitwisselen van gedachten. Om de ontwikkelingen te voelen, te zien en te delen.'


NL op SXSW: Whitestone wordt een platform voor 'musicexperiences'
Whitestone wil het hét platform worden waar artiesten en kunstenaars samenwerken om mooie interactieve 'musicexperiences' uit te brengen. Een soort van kleine apps. Joey Tsemah mocht zijn concept op South By South West pitchen, maar een minuut was te weinig voor hem. 'Het kostte me vier jaar om mijn verhaal terug te brengen tot wat het nu is. Het is moeilijk om een groot verhaal klein te maken.' De reacties zijn naar eigen zeggen goed. En als het gaat lopen, is het businessmodel simpel: 'Mensen verkopen op het platform, wij pakken 10% van de inkomsten.'


NL op SXSW: Iskander Smit (Info.nl) over de opmars van het Internet of Touch
Iskander Smit van Info.nl verzorgde op South By South West een workshop over het zogenoemde Internet of Touch, hoe gaan haptische interfaces zoals de trilfunctie van de Apple Watch interacties versterken waardoor mensen tools en producten beter begrijpen? 'Dat onderwerp past goed bij de trend naar de dialoog in conversaties en het internet of things', geeft Smit aan. Het is de vierde keer dat Iskander op SXSW van de partij is. 'Dit is een lekkere week in een bubble zitten. Als je je goed in het programma verdiept, kun je hier heel veel uithalen. Hier proef ik wat de dingen zijn die hot gaan worden. De conversation UI is een belangrijk thema, chat als interface met inzet van Artificial Intelligence.'


NL op SXSW: VRmaster wil het platform voor Virtual Reality worden
VRmaster presenteert zich op South By South West als platform voor virtual reality. VR is overal op SXSW. De grote merken presenteren zich. Toch gelooft Detlef la Grand dat er ruimte voor zijn bedrijf is. 'Er is ruimte voor ons omdat we onafhankelijk zijn. We werken op alle platformen.' La Grand is zo'n groot fan van VR omdat je ermee kunt tijdreizen en teleporteren. Maar nadeel bij de verspreiding is dat je het zelf moet ondergaan om de kracht ervan te ervaren. Hij denkt niet dat het een hype is. 'Alle grote merken zijn ermee bezig en de toepassingen zijn zo talrijk dat ik heilig in de toekomst geloof. Toepassingen zijn zichtbaar in sport, entertainment, gezondheidszorg, musea, training, therapie. De lijst is oneindig.'


NL op SXSW: Paulien Dresscher (Cinekid) vertelt over nieuwe vormen van interactie
Paulien Dresscher van Cinekid vertelt op South By South West over nieuwe vormen van verhalen vertellen, nieuwe interfaces en nieuwe vormen van interactie. 'Het gaat over technologie die nog ontwikkeld, uitgeprobeerd of gecombineerd wordt door kunstenaars, ontwikkelaars en ontwerpers. Die nieuwe mogelijkheden onderzoeken is heel spannend. Het lichaam wordt bijvoorbeeld steeds meer ingezet. Dat je niet meer alleen met een wijsvinger en een muis je computer aanstuurt, maar dat je ook met je hersens een computer kunt gaan aansturen waardoor actie veel intuïtiever wordt. Het onderscheid tussen het digitale en wat jij bent wordt kleiner.'

NL op SXSW: Games kunnen zoveel meer zijn dan we er nu mee doen, vindt Niki Smit van Monobanda Play
Niki Smit van Monobanda Play vindt dat games teveel gaan over je ogen en een scherm. Op South By South West houdt hij een presentatie waarin hij wil laten zien dat het ook anders kan. 'Wij rekken de grenzen van spel op door naar de speelse staat van de mens te kijken en minder naar game-regels en game-mechanismen. Als je speels bent, ben je communicatiever, expressiever en durf je meer risico's te nemen. Er zijn veel te weinig games die over schreeuwen of springen of flirten gaan.'

In samenwerking met Dutch Culture USA heeft het Stimuleringsfonds de brochure dutch@SXSW opgesteld: een overzicht van Nederlandse partijen die hun projecten presenteren tijdens SXSW.

  • Anima op het officiële Instagram account van SXSW

  • Jan Rothuizen wordt geïnterviewd. Foto: Nick Helderman

  • Rij voor installatie Silent Room