<
actueel / nieuws

Here is... Bastiaan de Nennie

22 oktober 2019

Hij heeft een raar jaar achter de rug. Want niet lang nadat Bastiaan de Nennie een talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontving en hij ambitieus aan zijn werkperiode was begonnen, kreeg hij een zwaar fietsongeluk. Hij moest zijn plannen omgooien en is nu, bijna een jaar later, klaar om zijn comeback in 'designland' te maken.

'Dat ongeluk zorgde voor behoorlijk wat paniek en chaos', vertelt Bastiaan de Nennie. De talentontwikkelingsbeurs die hij van het Stimuleringsfonds ontving, geeft makers de kans een jaar lang alle tijd en energie te stoppen in hun artistieke en professionele ontwikkeling. 'Ik had een ontwikkelplan gemaakt, maar kon niet starten met het maken van nieuw werk, zoals de bedoeling was. Noodgedwongen ben ik van achter naar voren gaan werken en begonnen met reflecteren op mijn werk, iets wat ik eigenlijk veel later in het jaar had willen doen. Afgelopen zomer heb ik voor het eerst weer aan een project gewerkt. Daarna ben ik wat eigen werk gaan maken, en begin volgend jaar krijg ik een expositie in Rotterdam. Eigenlijk was dit voor mijn ontwikkeling een betere volgorde dan ik had gedacht.'

eigen methode
Intuïtie speelt een belangrijke rol in zijn werk. Sinds 2014 gebruikt hij voor het maken van zijn objecten en sculpturen een soort omgekeerde schetsmethode. Hij gaat niet uit van een concept, maar van bestaande producten waarvan hij een 3d-scan maakt. De scans gebruikt hij niet functioneel om het product te dupliceren, maar als basisvorm voor het komen tot nieuwe vormen en ideeën. Met een 3d-printer blaast hij die vervolgens weer nieuw leven in, bewust gebruikmakend van pla, een biologisch afbreekbaar plastic – mits het op de juiste plek terecht komt. Van fysiek, naar digitaal, naar fysiek dus, of zoals hij het zelf noemt: 'phygital'.

'Deze werkwijze is ontstaan toen ik ging werken met 3d-software en merkte dat die intuïtief heel weinig mogelijkheden bood', vertelt Bastiaan. 'Je kunt mijn aanpak een beetje vergelijken met een modeontwerper die collages maakt en outfits assembleert. Ik zoek altijd naar een soort balans tussen abstractie en realiteit en vind het fijn om te werken met terugkomende, herkenbare vormen, ook in opdrachten.'
Zijn vernieuwende aanpak trok al vrij snel de aandacht en nadat een meubelstuk van hem verscheen op de cover van Frame magazine ging het snel. De visueel aantrekkelijke kleurrijke en speelse objecten die hij maakt, spreken opdrachtgevers aan. Ze begrijpen zijn werkwijze en geven hem het vertrouwen en de vrijheid die nodig zijn om tot een goed eindresultaat te komen. 'Op een gegeven moment merk je dat je getraind bent op het verwachtingspatroon van je opdrachtgever, maar ook op dat van jezelf. Maar ik probeer mezelf altijd te pushen om tot iets nieuws te komen.'

Op de vraag wanneer iets af is, antwoordt Bastiaan dat dat in opdrachtsituaties meestal wordt bepaald door de tijd. 'Werk dat ik voor mezelf maak, is meestal af als het een plek heeft gekregen. Dat kan digitaal zijn, maar ook een fysieke plek in bijvoorbeeld een tentoonstelling. Bij opdrachten is dat anders. Soms ontstaat in korte tijd al iets met veel kwaliteit, maar zijn het juist de kleine aanpassingen die op verzoek van de opdrachtgever worden gemaakt die veel tijd vragen.'


  • gemeenschappelijke groei
    Dat de esthetiek van de morphs die hij maakt inmiddels ook door anderen wordt toegepast, ziet hij zelf ook. 'Het is een soort 'movement' geworden', zegt hij. 'Soms kan ik jaloers worden als ik zie wat een ander maakt, maar ik kan er ook blij van worden. In kopiëren geloof ik niet; ik zie het als een handschrift dat gemeenschappelijk groeit. Vergelijk het met De Stijl, de leden daarvan zeiden toch ook niet tegen elkaar dat de ander geen rood, geel en blauw en zwart en wit mocht gebruiken?! Mijn werk is bovendien niet te kopiëren; je zou dan echt in mijn computer moeten inbreken.' Hij lacht: 'Het is ook wel fijn om te merken dat ik niet de enige ben die blijkbaar een kromme kijk op de werkelijkheid heeft.'
    Met 'die anderen' werkt hij ook graag samen, dat kan volgens Bastiaan het eindresultaat alleen maar ten goede komen omdat je elkaars kwaliteiten benut. Zo werkte hij met Elvis Wesley onder meer aan de aankleding van de vijftigste editie van Poetry International (zie foto hierboven), een grote opdracht. En dat hij al vanaf het begin is aangesloten bij Envisions is niet verwonderlijk. Het collectief dat in 2016 werd opgericht door ontwerpers Simone Post, Sanne Schuurman en Iwan Pol, stelt immers niet het eindresultaat centraal maar legt de nadruk op het ontwerpproces en het onderzoeken van kleur, materiaal en technieken.

  • 'Het is wel fijn om te merken dat ik niet de enige ben die blijkbaar een kromme kijk op de werkelijkheid heeft.'


    Dat er op een gegeven moment misschien minder belangstelling voor zijn werk komt, realiseert hij zich. Tegelijk vertrouwt hij op zijn creativiteit en vermogen om zich te ontwikkelen. Ook verwacht hij dat zijn werk vanzelf zal meegroeien met de tijdgeest. En daarin onderscheidt zich ook het echte talent. 'Mijn manier van werken zie ik als een tool. Het is niet moeilijk om op een knopje te drukken en een verrassingselement uit het betreffende 3d-programma te gebruiken. Maar dat moet geen trucje worden, je moet er wel op een eigen manier mee omgaan, blijven investeren en reflecteren, dan zul je groeien. In die zin raad ik ontwerpers die een talentontwikkelingsbeurs willen aanvragen ook aan om het belang van reflectie vooral niet te onderschatten. Het is verleidelijk om een heel ambitieus ontwikkelplan te maken, zeker omdat je denkt dat je heel veel kunt doen van het geld. Maar bouw ook één of twee maanden rust in waarin je even op een andere manier met de toekomst bezig kunt zijn.'

    Tijdens deze Dutch Design Week zal Bastiaan de Nennie zoals gezegd zowel fysiek als digitaal zijn rentree maken in de ontwerpwereld en dat valt nog niet mee. De ruimte die hij kreeg om te reflecteren was heel waardevol maar zorgt ook best voor wat koudwatervrees en twijfels. Toch is het op 26 oktober zover. In MU gaat hij bij 'The Scene is Here' een ochtend scannen, bewerken en assembleren met als resultaat hopelijk een mooie projectie in de ruimte waarmee hij zichzelf en zijn studio Phygital weer op de kaart zet. The Scene is Here presenteert via een video- en performanceprogramma alle ontwerpers en makers die in 2019 via de Deelregeling Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds worden ondersteund.

  • Platform Talent
    Wil je meer weten over de beurs Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kijk dan hier. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.