Jaarverslag 2018: ontwerpkracht in beeld

28 maart 2019

Vandaag publiceert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het jaarverslag 2018. We blikken terug op afgelopen jaar waarin het fonds 13,8 miljoen euro subsidie toekende aan ontwerpers, culturele instellingen en festivals. In vijf videoportretten maken we ook de kracht van ontwerp zichtbaar.

BEKIJK HIER HET DIGITALE JAARVERSLAG 2018

NB: De volledige versie van het jaarverslag is alleen beschikbaar voor desktop en tablet. Mobiele gebruikers worden automatisch doorgestuurd naar de mobiele versie met een samenvatting.

Syb Groeneveld, directeur-bestuurder:
'Als fonds stimuleren we graag de experimenten van makers en instellingen die op zoek zijn naar oplossingen en interventies binnen grotere, actuele maatschappelijke vraagstukken. Ook in 2018 hebben we veel projecten ondersteund waarin bijvoorbeeld energietransitie, inclusiviteit en duurzaamheid centraal staan. Dit jaarverslag laat in vijf videoportretten zien wat ontwerpkracht betekent voor dit soort maatschappelijk relevante onderwerpen, maar ook wat subsidie kan doen voor de ontwikkeling van de individuele maker.'

• resultaat
    Door middel van geanimeerde infographics biedt het digitale jaarverslag zicht op de verdeling van het beschikbare budget en de behaalde resultaten. Bovendien toont de terugblik in korte video's de verhalen áchter de cijfers. Het zijn immers de individuele ontwerpers, collectieven en instellingen die de diversiteit, originaliteit en relevantie van de ontwerpdisciplines definiëren. Aan het woord komen solar designer Marjan van Aubel, modeontwerper Duran Lantink, ontwerper Simon Dogger, architect Arna Mačkić en directeur van CBK Zeeland Kathrin Ginsberg.

verdieping ontwerppraktijk
    In 2018 kende het fonds subsidie toe aan 593 projecten van ontwerpers en ondersteunden we de programma's van 81 culturele instellingen en festivals. Door het ondersteunen van onderzoek, experiment, productie en presentatie in én tussen de disciplines vormgeving, architectuur en digitale cultuur, leverde het Stimuleringsfonds in 2018 opnieuw een wezenlijke bijdrage aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk.