<
actueel / nieuws

Open Oproep Bouwen aan talent 2021 – 27 startende makers en ontwerpers geselecteerd

25 november 2021

Uit de 150 inzendingen die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontving in reactie op de eerste Open Oproep Bouwen aan talent 2021 zijn 27 startende makers en ontwerpers geselecteerd. Zij zullen met gevestigde ontwerpbureaus, die al eerder werden geselecteerd, gaan samenwerken aan actuele vraagstukken en ontwerpopgaven.

Met de Open Oproep Bouwen aan talent wil het Stimuleringsfonds de aansluiting van startende makers en ontwerpers met het werkveld versterken en het werkveld ondersteunen door extra ruimte te creëren voor verdiepend onderzoek en experiment. Het fonds streeft ernaar op deze manier bij te dragen aan het versterken van kennis, ervaring, het netwerk en ondernemerschap van starters.

De aanvragen zijn, onder voorzitterschap van Tanja Koning (zelfstandig curator en programmeur), voorgelegd aan Jeroen van Erp (oprichter Fabrique, praktijkhoogleraar Concept Design TU Delft), Esther Muñoz Grootveld (hoofdprogrammering State of Fashion, mede-initiator Taskforce Fashion), Ella Buzo (programmaontwikkelaar digitale cultuur Tetem), Joost Emmerik (stedenbouwkundige, landschapsarchitect) en Iris Ruisch (managing director M-ODE). Zij beoordeelden de aanvragen op:

Benadering van de ontwerpopgave;
Kwaliteit van het werk van de ontwerper; en
Professionalisering en aansluiting van de ontwerpopgave bij de eigen ontwikkelpotentie.

selectie
De volgende 27 samenwerkingen zijn geselecteerd:

Architectuur
• Summum start een samenwerking met Jeongh Ghim. Samen zullen zij een prototypische vorm van Nederlandse woningbouw ontwikkelen op basis van robotisch gespoten aarde.
• VRP Architecten en Roos Kobben richten zich samen op de vraag wat er moet veranderen om inclusieve duurzame woningbouw buiten de stad te realiseren zonder het platteland te veranderen in nog meer stad.
• Play the City gaat samen met Rik Maarsen (StudioRik) werken aan het project 'Network of Games'. De kernvraag van dit onderzoek is hoe ontwerpers met behulp van city games op een relevante manier kunnen reageren op ruimtelijke opgaves die steeds complexer worden.
• Cityförster start een samenwerking met Adriaan Gjalt de Groot (ADEG Studio) om de tegenstelling tussen industriële bouwproductie en binnenstedelijk maatwerk te overbruggen. Het onderzoek is gericht op de vraag hoe standaardisatie kan worden gecombineerd met modulariteit en 'mass-customization'.
• XML Architecture en Saskia Lambers (SLMBRS) starten een onderzoek naar de architectuur van de nacht(club). Amsterdam wordt genomen als casus.
• Maatschap Observatorium en Lotte Oppenhuis buigen zich over de herinrichting van een restant veenweidegebied aan de rivier de Rotte als monument voor schilder Henk Chabot. De polderstructuur en de lage ligging van -6 NAP zijn daarin leidend.
• Mauroparravicini Architects en Aina Roca starten een ontwerpend onderzoek naar nieuwe manieren van co-housing-structuren die kunnen worden geplaatst in bestaande stedelijke omgevingen.
• Beyond Space gaat samen met Stijn Speksnijder (Studio Stijn Speksnijder) werken aan een vernieuwend ontwerp voor een verrijdbaar vakantiehuis alias stacaravan, gekoppeld aan de vraag hoe een mobiel, autarkisch woonobject eruit kan zien.
  • XML Architecture en Saskia Lambers (SLMBRS) starten een onderzoek naar de architectuur van de nacht(club). Amsterdam wordt genomen als casus.


  • Vormgeving
    • In het project 'Gewenste intimiteiten' gaan Circus Andersom en Denise Bernts samenwerken aan de ontwikkeling van beeldende werken en alternatieve dialoogvormen waarbij kennis en belichaming van nieuwsgierigheid over en waardering voor het eigen en andermans lijf centraal staan.
    • Mooves en Iris van Hassel Animatie en Illustratie starten een samenwerking rond het project 'Oranova Spiegelmaker', een experiment om met een dagboekachtige vertelling een graphic novel te maken voor Instagram.
    • Our Polite Society gaat samen met Radek Gorniak een lettertypefamilie ontwikkelen waarbij gebruik wordt gemaakt van de technologie van variabele fonts.
    • Siba Sahabi gaat in samenwerking met Merijn Sabee een (licht)kunstwerk ontwikkelen voor de centrale wachtruimte in het gezondheidscentrum CareXL in Rotterdam. Het kunstwerk moet wachtende bezoekers en patiënten afleiding, inspiratie en eventueel een gespreksonderwerp bieden.
    • MAISON the FAUX en Han Li werken samen aan een vooronderzoek voor een performance met als onderwerp 'The horn of plenty'. Thema's als overvloed, kapitalisme en de grenzen van het onbegrensde zullen hierin worden onderzocht.
    • Hozan Zangana gaat samen met Sam Changavi de verhalen onderzoeken van overlevenden van de genocide die IS-strijders in 2014 in Irak pleegden op Jezidi's. In welke omstandigheden hebben zij hun collectieve trauma ervaren? Doel is de resultaten te verwerken tot sculpturen die de overlevenden een stem geven en ervoor zorgen dat de gebeurtenis niet wordt vergeten.
    • Kode21 en Stan Joosten (Stan Joosten Productions) gaan samen de door Kode21 ontwikkelde 'Business of Climate Solutions' verbeteren en verfijnen. Deze tool helpt bedrijven klimaatoplossingen om aantrekkelijke, kansrijke producten en diensten te ontwikkelen, die ook nog eens klimaatpositief zijn, en vaak nog veel meer voordelen op het gebied van gezondheid, afvalvermindering en natuurbehoud met zich meebrengen
    • Het Huis van Betekenis en Maria Fraaije gaan met een journalistieke visuele reportage het leven van Utrechtse daklozen in beeld brengen zodat de samenleving meer oog en begrip kan krijgen voor deze kwetsbare groep mensen.
    • In 'Handwerk Database' onderzoeken Studio Maarten Kolk & Guus Kusters samen met Lena Winterink alternatieve garens en materialen ontleend aan de overdaad aan bestaand en verwerkt materiaal in de wereld. Wat zijn de mogelijkheden in verwerking in textiel via traditionele (handwerk)technieken? Het doel van het onderzoek is het ontwikkelen van een database van kleur, materiaal en mogelijkheden die in vervolgprojecten kunnen worden toegepast.
    • Studio Harris Blondman en Dongseok Min gaan tegen de achtergrond van covid-19 experimenteren met het potentieel van technologieën voor real-time, online, 'collaborative' creatie.
  • Mooves en Iris van Hassel Animatie en Illustratie starten een samenwerking rond het project 'Oranova Spiegelmaker'


  • Digitale cultuur
    • Om de praktijk en het netwerk van creative coding toegankelijker te maken voor mensen met verschillende achtergronden, interesses en vaardigheidniveaus gaat Stichting Creative Coding Utrecht met Avital Barkai (Avital Barkai Graphic Design) het gefragmenteerde veld creative coding in Nederland in kaart brengen.
    • Redrum Bureau B.V. gaat in samenwerking met Sandipan Nath onderzoeken of bewegingen van mensen realtime kunnen interacteren met muziek. Het onderzoek moet leiden tot een film voor een museale experience.
    • Studio Gerjanne van Gink gaat in samenwerking met Soyun Park (RGBdog) onderzoek doen wat de mogelijkheden zijn van een app voor ADS-spiegels om de zelfredzaamheid van mensen met beginnende dementie te ondersteunen en te verlengen.

    Interdisciplinair
    • Fillip Studios start samen met Anne Pieterse een experiment naar hybride vormen van het maken van een expositie die de kwaliteiten van de digitale wereld met die van de fysieke wereld verenigt.
    • Officina Corpuscoli en Tessa Petrusa gaan samen onderzoek doen naar de potentie van levende materialen (mycelium-gebaseerde composieten) voor op maat gemaakte biogefabriceerde structuren een artefacten door het toepassen van digitale algoritmen, robotica en additieve productie.
    • Afdeling Buitengewone Zaken heeft het initiatief genomen voor De Werkplaats, een tijdelijke onderzoeksplek waar talentvolle social design researchers onderzoek doen naar de representatie van het social design vakgebied in de journalistiek. In samenwerking met Sander van der Zwan (Daydreamer) worden de eerste onderzoeken gedaan.
    • Real Comics en Ane de la Brena gaan werken aan visueel materiaal en een toolkit om zorg- en hulpverleningprofessionals te ondersteunen bij het voeren van gesprekken met slachtoffers van seksueel geweld.
    • Lucas Maassen en Dorian Kingma (Collectief SMELT) gaan samenwerken in het project 'Residency of the People' dat erop is gericht juist mensen die geen creatieve professionals zijn via de artist-in-residence-formule de ruimte en ondersteuning te geven om een droom te realiseren of aan hun eigen ontwikkeling te werken
    • LABELEDBY. werkt samen met Sara Alvarez Vinagre (Sara made) in een onderzoek naar de esthetische kwaliteiten van 3D print boiler en de toepasbaarheid hiervan in wearables.

    vervolg
    In een tweede Open Oproep Bouwen aan talent 2021 worden in het najaar opnieuw startende makers en ontwerpers gekoppeld aan gevestigde ontwerpbureaus om samen te werken aan actuele vraagstukken en ontwerpopgaven. Alle samenwerkingen worden ondersteund met € 12.500 (€ 6.250 voor het ontwerpbureau en € 6.250 voor de startende maker/ontwerper).

    Het budget voor het programma Bouwen aan Talent 2021 komt uit de extra middelen die het ministerie van OCW beschikbaar stelde om makers in de ontwerpsector te ondersteunen die hard zijn getroffen door de uitbraak van covid-19. Er zullen dit jaar ongeveer 70 samenwerkingstrajecten worden gerealiseerd. Het budget biedt bovendien ruimte om alle partijen die in 2021 binnen Bouwen aan Talent worden ondersteund een aanvullende subsidie in het vooruitzicht te stellen. Samenwerkingstrajecten kunnen hiermee worden verlengd en extra kosten gedekt.