<
actueel / nieuws

Open oproep: Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners

31 maart 2014

Het Stimuleringsfonds voert in opdracht van het ministerie van OCW een programma uit, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de onderwijsomgeving. Voor het Stimuleringsfonds is dit geen nieuw onderwerp. In het verleden is de aandacht vooral uitgegaan naar het verbeteren van de kwaliteit van scholen en schoolomgeving in het primair onderwijs. Nu is de aandacht verlegd naar beroepsonderwijs voor jongeren ( vmbo, mbo, ROC). Bovendien wordt het vraagstuk niet alleen vanuit de architectuur maar vanuit de breedte van de creatieve industrie benaderd.

De snel veranderende maatschappij en economie vragen om een nieuwe visie op leren en leeromgevingen. Eigenlijk is het onduidelijk voor welke beroepen we de jongeren van nu moeten opleiden. Het Stimuleringsfonds en Waag Society werken samen in een programma om de kennis en kunde van de creatieve industrie te benutten voor het denken over de inrichting van het beroepsonderwijs voor jongeren (MBO/ROC) en de omgeving die daarbij hoort. Tot die omgeving behoren evengoed de inrichting, het meubilair, het gebruik van digitale media en werkplaatsen tot en met de relatie met de buurt of de aansluiting op de infrastructuurnetwerken. Daarbij zien we de creatieve industrie als een laboratorium voor het toekomstige onderwijs en voor het denken over economische innovatie.

Het recente Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid (WRR) -rapport Naar een lerende economie constateert dat het onderwijs nu nog te veel trekjes heeft van een industriële aanpak: de school als leerfabriek. De opgave is om het onderwijs te transformeren: onderwijs moet geen disciplineringoefening zijn die jongeren geschikt maakt om te werken in grote bedrijven. In een kennis- en dienstensamenleving zijn differentiatie en creativiteit veel belangrijker; het leren zien van kansen. Innovatie is het vermogen om te zien hoe iets beter, sneller of goedkoper kan. Onderwijs moet 'competente rebellen' afleveren. De leerfabriek maakt plaats voor onderwijs dat wellicht minder afhankelijk is van tijd en plaats.

Schrijf een voorstel
Het Stimuleringsfonds en Waag Society vragen van deelnemende teams een visie te formuleren op de betekenis van creativiteit in het onderwijs en de gevolgen die dit heeft voor de leeromgeving. In hoeverre is het bevorderen van creativiteit gekoppeld aan onderwijsconcepten, die zich richten op 'denken en doen'? Van de teams wordt gevraagd een voorstel te schrijven waarin wordt ingegaan op de visie en vraagstelling, de werkwijze en de betrokken deskundigheid. Samenwerking met andere creatieve c.q. wetenschappelijke disciplines en met onderwijsinstellingen is gewenst.

Indienen
De voorstellen voor deelname kunnen t/m 15 mei 2014 worden ingediend bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. De Open Oproep draagt bij aan de uitvoering van het programma Onderwijsomgeving dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW.

Uit de inzendingen selecteren het Stimuleringsfonds en Waag Society samen met drie externe adviseurs maximaal 5 voorstellen. Per geselecteerd voorstel stelt het Stimuleringsfonds een maximum bedrag van €10.000,- beschikbaar voor de uitwerking tot een goed onderbouwde subsidieaanvraag met een gedegen projectplan. Op basis van dit projectplan kan een subsidie van maximaal € 40.000 aangevraagd worden voor de uitvoering van het project.

Een voorstel bestaat minimaal uit:

een heldere, beknopte omschrijving van de probleemstelling, de opzet en organisatie van het project
een beknopte omschrijving van de werkwijze: hoe wordt de verbinding gelegd tussen de visie op het onderwijs en de omgeving
een toelichting op de interdisciplinaire aanpak: welke andere disciplines, opdrachtgevende partijen, onderzoeks- of kennisinstellingen en andere professionals zijn bij de uitvoering van het project betrokken en welke afwegingen liggen daaraan ten grondslag
een korte beschrijving van de opleiding, achtergrond en ervaring van degenen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het onderzoek

Beoordeling
Bij de beoordeling van de voorstellen wordt met name gelet op de relevantie van de vraagstelling, het plan van aanpak, de expertise van de betrokken partijen en de coherentie tussen deze onderdelen.
De beoordeling heeft de vorm van een tender: er wordt een aantal voorstellen verkozen boven de andere. Het Stimuleringsfonds zal alleen communiceren over de geselecteerde voorstellen en niet corresponderen over de afwijzing van individuele voorstellen.

Procedure
De procedure van een Open Oproep is beschreven in het Algemeen Subsidiereglement van het Stimuleringsfonds. De geselecteerde voorstellen ontvangen subsidie op basis van de Deelregeling Architectuur.
Voor een overzichtelijke inname en beoordeling wordt u gevraagd:
het voorstel uitsluitend per e-mail te sturen naar: onderwijs@stimuleringsfonds.nl, met als onderwerp: Onderwijs Challenge
het voorstel als 1 bestand aan te leveren, dit bestand heeft een maximale omvang van 5mb, telt niet meer dan 12 pagina's (inclusief opmaak) en is bij voorkeur een pdf-bestand.

Verder ter informatie:
u kunt geen conceptvoorstel aan het fondsbureau voorleggen
uiterlijk een week na de sluitingsdatum ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging
de selectie van de voorstellen wordt uiterlijk 30 mei 2014 per e-mail en in de nieuwsbrieven van het Stimuleringsfonds en Waag Society bekendgemaakt.
bij selectie van uw voorstel zal het fondsbureau contact met u opnemen. Om het verleende bedrag te ontvangen moet u zijn ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel. Is dat niet het geval dan is het mogelijk om u na de selectie alsnog in te schrijven.

Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met Marjoleine Timmer of Anouk Laverge, projectteam AARO-programma Onderwijsomgeving
(010-4361600 / M.Timmer@stimuleringsfonds.nl / A.Laverge@stimuleringsfonds.nl).