<
actueel / nieuws

Pilot Cultureel Ondernemen

19 mei 2015

Eerder dit jaar organiseerden het Stimuleringsfonds en OBJECT Rotterdam gezamenlijk een pilotcursus over nieuwe vormen van cultureel ondernemerschap. De cursus was gericht op kleine studio's en starters in de creatieve sector, die zich met (vrije) vormgeving bezighouden. Aan bod kwamen onderwerpen zoals organisatie, communicatie, presentatie en strategie. Doel van de cursus was o.a. om deelnemers voor te bereiden op het geven van overtuigende presentaties tijdens beurzen als de Dutch Design Week, of de Salone del Mobile.

Tijdens de bijeenkomsten werd gewezen op het belang van een strategisch plan. Wat is je doel en je ambitie? En wat zijn je resources? Vraag je af waar je als ontwerper staat en waar je naartoe wilt. Waarom doe je wat je doet? Wat is je product? Verder is het zaak om je doelgroep te kennen (zoals kopers, beïnvloeders, producenten, winkels, pers, galeries, ambassadeurs). Wat betreft communicatie werd gewezen op het vertellen van een persoonlijk en authentiek verhaal (storytelling), met het perspectief van de doelgroep in gedachten. Daarnaast is het van belang dat je website up to date is en je een goed netwerk hebt om activiteiten mee te delen. En er werd gesproken over het delen van informatie en kennis; stel bijvoorbeeld zelf een klankgroep samen van critici en makers en bespreek elkaars werk, experimenten en prototypes en bezoek bijvoorbeeld werkplaatsen. Ook kwam de potentie van de informele economie ter sprake; zorg dat je doet wat je goed kan en ruil.

Sprekers waren o.a.Tatjana Quax (hoofd van Studio Aandacht), Sarah Mesritz (ontwerper en oprichter van Current Obsession), Antoinette Veneman (verantwoordelijk voor het designlabel Prooff van Jurgen Bey), Thomas Eyck (uitgever en distributeur van Nederlands ontwerp) en Pjotr de Jong (creatief directeur van Vandejong, Foam Magazine en Unseen).

In September 2015 vindt een tweede serie Cultureel Ondernemen plaats. Hiervoor zal een nieuwe oproep aan deelnemers uitgezet worden. Houd hiervoor de nieuwsbrief en de website in de gaten.