<
actueel / nieuws

Selectie Open Oproep Deelname Gamescom 2016

14 juni 2016

Van 17 t/m 21 augustus 2016 wordt in Keulen, Duitsland, de Gamescom gehouden. De Gamescom is een vierdaagse gamesbeurs, waar zowel de zakelijke- als de consumentenmarkt wordt vertegenwoordigd en vertoond. De Gamescom werd in 2009 voor het eerst georganiseerd en is sindsdien alleen maar gegroeid. Vanuit de Open Oproep Deelname Gamescom 2016 ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, in samenwerking met de Dutch Games Association, Dutch Game Garden en Control, 9 indiestudio's die zich op het Holland Paviljoen op het B2B-gedeelte van de Gamescom mogen presenteren.

Dit jaar organiseert de Dutch Games Association (DGA) voor de zevende keer het Holland Paviljoen op het B2B-gedeelte van de Gamescom. Zowel gevestigde als jonge makers presenteren zich op het Holland Paviljoen.

Open Oproep Stimuleringsfonds
Het Stimuleringsfonds en de Dutch Games Association riepen in april makers in de gamesindustrie op om een voorstel in te dienen voor deelname aan het Holland Paviljoen tijdens de Gamescom Keulen 2016. De ingediende voorstellen zijn voorgelegd aan externe adviseurs Robin Keijzer (independent concept artist), Adriaan de Jongh (gamedesigner van experimentele games en commissielid van het Gamefonds) en Peter de Jong (co-founder en directeur van Codeglue). Bij de selectie was tevens de adjunct-secretaris van de Deelregeling Internationalisering aanwezig. De adviseurs zijn tot de volgende selectie van negen deelnemers gekomen, die de diversiteit en kwaliteit van de Nederlandse independent gamesindustrie illustreren:

• Tivaru - KABOUNCE
• Codalyn - Stable Orbit
• Studio Maarten Looise - Rusty Lake Hotel
• Grotman - Tribal & Error
• Illusive Games - Circles
• Napalmtree Studios - Tied Together
• TurtleBlaze - Intergalactic Road Warriors
Pillo Games
• Arcane Circus - Crap! I'm Broke: Out of Pocket

Beoordeling
Bij de beoordeling van de voorstellen hebben de adviseurs met name gekeken naar de innovatieve waarde van de game, de gameplay, graphics en speelbaarheid. Daarnaast is er gelet op de motivatie voor deelname aan de Gamescom en het plan van aanpak. Verder is gekeken naar de kwaliteit van het project en het onderscheidend werk van de deelnemer in het algemeen en in hoeverre de inzending de Nederlandse creatieve industrie, en dan met name de Nederlandse independent game-industrie, profileert in Keulen tijdens de Gamescom.