<
actueel / nieuws

Selectie Open Oproep GDC San Francisco

16 februari 2016

Afgelopen september 2015 schreef het Stimuleringsfonds een Open Oproep uit gericht op makers uit de gamesindustrie om deel te nemen aan de Game Developers Conference (GDC) in San Francisco. Met de Open Oproep wil het fonds de deelname en aanwezigheid van met name indie gamedevelopers tijdens dit evenement stimuleren. Uit 25 voorstellen zijn 10 gameontwikkelaars geselecteerd.

De geselecteerde games zijn:

Tivaru - Kabounce
Sparpweed - Chalo Chalo
Tom van den Boogaart - Palooka
Studio LAPP - Rups
Prrrpl - Should Shoot
Aran Koning & We Are Muesli - SIHEYU4N
Weird Beard - Tricky Towers
Turtleneck Studios - Rite of Ilk
Napalmtree Studios - Tied Together
Pillo Games - Pillo controller

Beoordeling van de voorstellen
Op de Open Oproep Game Developers Conference 2016, die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in het kader van het programma Internationalisering heeft uitgeschreven, zijn in totaal 25 inzendingen binnengekomen. De inzendingen zijn voorgelegd aan de Gamefonds-adviseurs Adriaan de Jongh en Zuraida Buter. Bij de beoordeling van de voorstellen hebben de adviseurs met name gekeken naar de innovatieve waarde van de game, de gameplay, graphics en speelbaarheid. Daarnaast is gelet op de motivatie van de aanvragers om zich te presenteren tijdens de Game Developers Conference (GDC). Verder is gekeken naar de kwaliteit van het project, het onderscheidend karakter van het werk van de deelnemer en in hoeverre de gehele selectie de Nederlandse independent game-industrie profileert. Uiteindelijk zijn de adviseurs wel tot een interessante selectie van tien deelnemers gekomen, die de diversiteit en kwaliteit van de Nederlandse independent gamesindustrie recht doen. Die diversiteit uit zich niet alleen in het soort game, maar ook is er een verscheidenheid in het soort gamestudio, van jong talent tot meer ervaren studio's.

Bijdrage Stimuleringsfonds
Tijdens de GDC San Francisco 2016 organiseert het Stimuleringsfonds een Local Multiplayer Event en een Prototype Showcase om de Nederlandse gamesindustrie te ondersteunen en te profileren. Geselecteerde deelnemers krijgen de mogelijkheid hun game te tonen tijdens het Local Multiplayer Event, ondersteuning in de reis- en verblijfskosten en een toegangspas voor de Indie Summit tijdens de GDC San Francisco. Voorafgaand aan de GDC wordt een pitchtraining voor de deelnemers georganiseerd.