<
actueel / nieuws

Selectie Open Oproep Internationale Talentontwikkeling

21 juli 2014

De voorstellen van ontwerpers Gionata Gatto, Claudy Jongstra, curator Jorn Konijn en grafisch ontwerper Ruben Pater zijn geselecteerd in het kader van de Open Oproep Internationale Talentontwikkeling. De Open Oproep richt zich op de gehele breedte van de creatieve industrie (e-cultuur, vormgeving, architectuur); ontwerpers, vormgevers, makers, critici en/of curatoren. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie schreef in april dit jaar deze Open Oproep uit in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De voorstellen werden voorgelegd aan een selectiecommissie bestaande uit grafisch vormgever Nikki Gonnissen (medeoprichter Thonik), architect Anne Holtrop (studio Holtrop) en digitale media-ontwerper Janine Huizenga, onder voorzitterschap van Margriet Schavemaker, curator en hoofd onderzoek & publicaties bij het Stedelijk Museum te Amsterdam.

De externe adviseurs merken op dat de meeste voorstellen zijn ingediend door ontwerpers en makers; curatoren en critici zijn minder goed vertegenwoordigd. Toch is er een breed palet aan voorstellen ingediend, van ontwerpend onderzoek tot toegepast ontwerp en het ontwikkelen van autonoom werk. Per voorstel kan een maximale bijdrage van € 25.000,- verleend worden. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zal in april 2015 wederom een Open Oproep uitschrijven binnen dit programma.

De geselecteerde voorstellen van 2014:

Gionata Gatto & LINV - Florence, Italië
Lichtontwerper Gionata Gatto (Italië, 1982) doet een ontwerpend onderzoek naar het gebruik van planten als sensor. De output van deze sensoren wordt ingezet voor het aansturen van een lichtgevend gordijn. Hiervoor werkt Gatto samen met het Laboratorio Internazionale di Neurobiologia Vegetale (LINV), een laboratorium dat onderzoek doet naar de elektrische signalen die planten voortbrengen als reactie op veranderingen in hun omgeving.

Claudy Jongstra & SF MOMA, USA
Claudy Jongstra (Nederland, 1963) doet onderzoek naar mineralen voor een sculpturale wandinstallatie voor het Museum of Modern Art in San Francisco. Het museum heeft Jongstra gevraagd om een permanent werk te maken.

Jorn Konijn & Centro Brasil Design - Florianopolis, Brazilië
Jorn Konijn (Nederland, 1977) is co-curator van de designbiënnale in Brazilië in 2015. Met deze subsidie wil Konijn een onderzoek doen waarvan hij de resultaten presenteert in de tentoonstelling Home Sweet Home (werktitel), waarin de ontmoeting tussen design en het alledaagse leven centraal staat. De tentoonstelling laat zien hoe de huiskamer door nieuwe technologie van functie verandert en meer hybride is geworden in gebruik.

Ruben Pater & Isuma TV - Nunavut , Canada
Grafisch ontwerper Ruben Pater (Nederland) maakt een storytelling applicatie waarmee met een collectief een beeldverhaal kan worden gecreëerd. Pater maakt samen met de lokale bevolking uit het noord Canadese Nunavut een graphic novel over de traditionele beeldtaal om daarmee hun eigen verhalen aan jonge Inuiten te kunnen vertellen. Naast het beeldverhaal dat in de gemeenschappen wordt gedistribueerd, resulteert het project in een mobiele tentoonstelling en een applicatie die met minimale aanpassing ook geschikt is voor andere culturele contexten.

Reactie van de selectiecommissie op alle ingediende voorstellen
De commissie stelt vast dat de ingediende voorstellen veel modisch werk bevat en zich weinig richt op de persoonlijke culturele en artistieke ontwikkeling. Veel aanvragers richten zich op hun professionele carrière en laten in ongewis wat de beoogde artistieke output en het duurzame karakter van het voorgestelde project is. Ook merkt de commissie op dat maar weinig aanvragers kritisch reflecteren op de eigen werkwijze en de voorgenomen ontwikkeling.

De commissie hecht tevens veel belang aan een sterke motivatie van de locatiekeuze en de internationale partner. Enkele voorstellen omschrijven waarom het voorgestelde project past in de internationale context wat betreft de locatie en het werkveld. Bij een aantal voorstellen missen de adviseurs een oprechte verbinding met de plek waardoor er vragen rijzen over de betekenis van de resultaten voor die plek en het vakgebied.

Bij de beoordeling van de voorstellen hebben de externe adviseurs gelet op de kwaliteit van de artistieke visie van de aanvrager. Voorstellen die uitzonderlijke artistieke visie, professionele ontwikkeling en de wisselwerking tussen aanvrager en internationale partner combineren tot een elkaar versterkend geheel had de voorkeur van de adviseurs. Ook de maatschappelijke en culturele relevantie van de voorstellen is getoetst. Er is gekeken naar de expertise van de samenwerkingspartners en de aard en vorm van de samenwerking. De adviseurs zagen bij veel voorstellen dat de partners een uitstekende reputatie hebben, maar dat de opzet van de samenwerking vaak niet gericht was op het versterken van de professionele en artistieke ontwikkeling van het talent. Voor een aantal voorstellen geldt dat ze in de uitwerking van het plan onvoldoende inzicht geven in de aanpak en opzet van het project waardoor de mogelijke resultaten zich niet goed lieten beoordelen.

De adviseurs zien deze selectie als een representatieve weergave van de breedte van de creatieve industrie op het gebied van architectuur, vormgeving en e-cultuur. Er zijn zowel makers, ontwerpers en een curator geselecteerd die zich in verschillende fasen van hun ontwikkeling bevinden.