<
actueel / nieuws
  • Varia

Selectie Open Oproep Professionalisering Platforms #3

18 juli 2019

In april 2019 schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor de derde keer de Open Oproep Professionalisering Platforms uit vanuit de Deelregeling Activiteitenprogramma's. De oproep richtte zich op platforms actief binnen de architectuur, vormgeving en digitale cultuur. De adviescommissie, bestaande uit Lizzy Kok, Catelijne van Middelkoop en Pieter van Boheemen, heeft uit de zestien ingediende voorstellen acht projecten geselecteerd.

De voorstellen van de volgende platforms zijn geselecteerd:

Crafts Council Nederland
Get Me
Zone2Source
Creative Coding
The Hmm
Varia (foto bovenaan)
Amateur Cities
SETUP

De adviescommissie licht de selectie als volgt toe: 'De geselecteerde platforms zijn werkzaam binnen diverse disciplines, architectuur, vormgeving en digitale cultuur en nemen elk een bijzondere positie in het veld in. De commissieleden zien dat de geselecteerde platforms een heldere probleemstelling hebben geformuleerd en passende strategieën toepassen. In de voorstellen is duidelijk uiteengezet waar de platforms tegenaan lopen en welke experts ze willen betrekken tijdens het professionaliseringstraject. De betrokken deskundigheid, overtuigende motivatie hiervoor, ambitie en het streven naar duurzame langetermijnvisies werden door de commissie gewaardeerd.'
  • Creative Coding


  • terugblik
    De adviseurs moedigen platforms aan om tijd vrij te maken voor reflectie op de eigen praktijk. Zij stellen dat met een bijdrage uit deze oproepen het ondernemerschap wordt gesteund, waardoor uiteindelijk meer kan worden gefocust op innovatie en artistieke kwaliteit. In het algemeen merkte de commissie op dat de platforms gemotiveerd zijn om een podium te bieden aan het artistieke experiment maar dat ze er nog in beperkte mate in slagen om zelf (creatief) experiment aan te gaan bij de ontwikkeling van hun strategie voor o.a. communicatie, presentatie en financiering. Daarbij had de commissie graag gezien dat degenen voor wie de platforms het programma ontwikkelen - de doelgroep en het publiek - meer betrokken zou worden bij het professionaliseringstraject om vernieuwing en effectiviteit ervan te vergroten. Daarnaast geeft de commissie aan dat het jammer is dat de strategie voor communicatie en presentatie weinig werd gekoppeld aan concrete beschrijving van effecten en impactindicatoren.
  • Crafts Council Nederland