<
actueel / nieuws
  • Marco Broekman en minister Jet Bussemaker in Making School. Foto: Maarten van Haaff.

Terugblik Making School op Dutch Design Week

24 november 2016

Op de Dutch Design Week 2016 presenteerde het fonds de tentoonstelling Making School - geopend door minister Jet Bussemaker. Veertien ontwerpteams lieten zien hoe de kennis en kunde van de creatieve industrie kan bijdragen aan een stimulerende onderwijsomgeving. In dagelijkse events gingen docenten, schooldirecteuren, leerlingen, lokale overheden en het bedrijfsleven samen aan de slag met nieuwe onderwijsconcepten en stimulerende leeromgevingen. In het Veemgebouw ontving het fonds 26.000 bezoekers en ruim 300 onderwijsprofessionals namen deel aan de events.




De 14 projecten die te zien waren in de tentoonstelling zijn:
De Ambachtsschool Revisited
Mediawerf
Frysklab
Makerschool
Connecting conversations: Playgrounds & Building Conversations
Je Eigen Gang Gaan
Teacher Maker Camp
Hack the Brain
School Around: Reversed School & Pencil vs. Pixel
Stad als School, School als Stad
Flex Test ROC
Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs
Werkplaats Centraal
The New School Collective

Bekijk hier de verslagen en video's van de events:
School Excursie: over het veranderend beroepenveld en de betekenis hiervan voor het jongeren beroepsonderwijs.
School Lunch: op een andere manier na denken over de beroepen van de toekomst en de innovatie van voedselbereiding.
School College: over de emancipatie van de MBO leerling, met inspirational talk door kunstenaar en ontwerper Thomas Thwaites, alias 'GoatMan'.
School Workshop: bouwen aan eigen apparatuur om het makersonderwijs mee te verrijken.


Over Making School:

Emancipatie van het beroepsonderwijs
Making School omvatte een pleidooi voor de emancipatie van het beroepsonderwijs voor jongeren. Met een tentoonstelling, presentatie van onderzoeksresultaten, voorstellen voor een andere inhoudelijke en fysieke inrichting van scholen, aangevuld met workshops en debatten betrok het Stimuleringsfonds de creatieve industrie bij de urgente opgave om het beroepsonderwijs voor jongeren (VMBO/MBO/ROC) te emanciperen.

Ontwerp, onderzoek & onderwijs
Het bewustzijn te leven in een 'transitiesamenleving' waarin vele gevestigde instituties genoodzaakt zijn om zich opnieuw uit te vinden, biedt volop kansen voor ontwerpers, makers en kunstenaars. Het ligt immers in hun aard om te experimenteren en om kennis en methoden uit verschillende bronnen vrijelijk te combineren.

In de afgelopen jaren is de belangstelling voor onderwijs, waarin denken en doen samengaan, snel gegroeid. De creatieve industrie vervult hierin een dubbele rol. Immers, het continu combineren van analyse en onderzoek met ontwerpen en maken is typerend voor de praktijken binnen de creatieve industrie. In samenwerking met het onderwijsveld kunnen ontwerpers en makers reflecteren op de inhoud van het beroepsonderwijs. Tegelijkertijd kunnen zij de omgeving waarin het toekomstig onderwijs plaats vindt opnieuw vormgeven.
  • Pencil vs. Pixel van MU in tentoonstelling Making School. Foto: Maarten van Haaff.


  • Verbinden onderwijs, bedrijfsleven en maatschappij
    De snel veranderende maatschappij en economie vragen om een nieuwe visie op leren en leeromgevingen. Het beroepsonderwijs zoekt steeds meer verbindingen met stad en samenleving om leerlingen beter voor te bereiden op de toekomst. Onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties gaan nieuwe samenwerkingsvormen aan en hebben behoefte aan een bijpassende hybride vormen van huisvesting.

    Grootschalige ROC's richten bijvoorbeeld satellieten en werkplaatsen elders in om de afstand tussen onderwijs en samenleving te verkleinen. Hierdoor kan het onderwijs veel meer een simulatie zijn van de toekomstige praktijk. Bovendien worden zelfstandigheid en ondernemerschap gestimuleerd in projectmatig, doelgericht onderwijs.

    Ook binnen de bestaande schoolgebouwen ontstaat meer variatie. Maakgericht onderwijs vergt gespecialiseerde werkplaatsen en ateliers. Maar juist ook flexibiliteit van omgeving. Dit komt sterk tot uiting in projecten waar leerlingen zelf actief vormgeven aan hun onderwijsomgeving. Door leerlingen de vraag te stellen waar, wanneer en hoe ze leren kunnen de veelal neutrale, c.q. flexibele gebouwen functioneler worden ingericht.

    De inbreng van leerlingen hoeft zich niet te beperken tot het denken over de leeromgeving. Het onderwijs van denken en doen vraagt om leerlingen en leraren die actief gebruik maken van de mogelijkheden om hun (fysieke en digitale) omgeving zelf vorm te geven.
  • Interactie-ontwerper Kristina Andersen legt het project Je Eigen Gang Gaan uit aan een bezoeker. Foto: Maarten van Haaff.


  • Programma Onderwijsomgeving
    Het AARO-programma Onderwijsomgeving, dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW, fungeert als een laboratorium voor nieuwe werkvormen en coalities. Alle projecten binnen dit programma hebben een sterk exploratief karakter. In de uitvoering wordt expliciet de wisselwerking opgezocht met alle ontwerpende disciplines. De onderwijsomgeving wordt niet alleen vanuit de architectuur, maar vanuit de hele breedte van de creatieve industrie benaderd. Dit bevordert een integrale aanpak, met een grote variatie in de wijze waarop denken en doen gecombineerd kunnen worden. Bovendien vinden de meeste experimenten plaats in de alledaagse realiteit en in nauwe samenwerking met onderwijsinstellingen. Voordeel van deze werkwijze is dat resultaten direct getoetst kunnen worden.

    Om bekendheid te geven aan de mogelijkheid om onderzoek te doen naar de herinrichting van het beroepsonderwijs aan jongeren heeft het Stimuleringsfonds tweemaal een Open Oproep uitgezet. In totaal zijn 14 onderzoeksprojecten ondersteund binnen het AARO Onderwijsprogramma. De resultaten hiervan vormden de ruggengraat van de tentoonstelling Making School.
  • Maarten Baas leidt een groep onderwijsprofessionals rond in Maarten Baas Makes Time. Foto: Maarten van Haaff.

  • Maarten Baas leidt een groep onderwijsprofessionals rond in Maarten Baas Makes Time. Foto: Maarten van Haaff.

  • Thomas Thwaites vertelt wat over zijn project waarin hij probeerde te leven als een geit, tijdens School College. Foto: Maarten van Haaff.

  • Tijdens School College spreken architecten, ontwerpers en onderwijsprofessionals over stimulerende onderwijsomgevingen voor mbo. Foto: Maarten van Haaff.

  • Marco Broekman vertelt over Flex Test ROC aan een delegatie van het ministerie van OCW. Foto: Maarten van Haaff.

  • Foodcurators tonen tijdens School Lunch de waarde van creativiteit in de voedselinnovatie. Foto: Maarten van Haaff.

  • Foodcurators tonen tijdens School Lunch de waarde van creativiteit in de voedselinnovatie. Foto: Maarten van Haaff.

  • Ontwerpers en onderwijsprofessionals in gesprek over de beroepen van de toekomst tijdens School Lunch. Foto: Maarten van Haaff.

  • Leerlingen werken samen met ontwerper Daniel de Bruijn aan apparaten ter verrijking van het makersonderwijs. Foto: Maarten van Haaff.

  • Leerlingen experimenteren met 3-D printen in School Workshop. Foto: Maarten van Haaff.

  • School Workshop over makersonderwijs. Foto: Maarten van Haaff.

  • Werkplaats Centraal van Studio Makkink & Bey en Dirk Osinga (do|ob) in Making School. Foto: Maarten van Haaff.