<
actueel / nieuws
  • 'Dissolving Views' door MORPH. Foto: Federico Floriani

Terugblik Milan Design Week 2019

23 april 2019

Het Stimuleringsfonds ondersteunde dit jaar tien Nederlandse presentaties op de Salone del Mobile in Milaan. Was de beurs voorheen nog puur gericht op meubelontwerp, inmiddels is het een plek waar innovatie, creatieven in de breedste zin van het woord en de industrie elkaar vinden. Syb Groeneveld, directeur-bestuurder, en Eva Roolker, coördinator van de deelregeling Vormgeving, bezochten de presentaties en zagen ook het werk van verschillende andere Nederlandse ontwerpers.

Een presentatie op de Salone del Mobile vergt heel wat voorbereiding. Behalve het uitzoeken van de beste locatie, is de volgende uitdaging de juiste mensen voor je werk te interesseren. Steeds meer ontwerpers en makers weten hiervoor een goede strategie uit te stippelen. Ze bereiken zo hun vooraf opgestelde doelen en halen het maximale uit de investeringen die een presentatie in Milaan met zich meebrengt. Het getoonde werk, de presentatievorm, locatie, communicatiestrategie en andere bepalende factoren worden scherp tegen elkaar afgewogen. Presentaties zijn professioneel, geven een goed beeld van de individuele praktijken en kwaliteiten en spelen in op actuele ontwikkelingen. Mede hierdoor werden de Nederlandse presentaties – wederom – goed opgepikt door de internationale media.

  • Cor Unum in Masterly


  • Keramiekwerkplaats Cor Unum en het Knitwear Lab waren aanwezig in Masterly in Palazzo Turati. Samen met breifabrikant Stoll Italia bracht het Knitwear Lab een grote breimachine het palazzo in en werd ter plekke geëxperimenteerd met industriële breisels. Cor Unum toonde bijzonder werk van onder andere Bas van Beek, Roderick Vos en Kiki van Eijk.

  • Dutch Invertuals vierde het tienjarig bestaan met een presentatie waarin de cirkel als symbool van oneindigheid centraal stond. Eveneens in Isola was het werk van Sanne Visser te zien. In 'The Age of Trichology' onderzoekt zij toepassingsmogelijkheden voor menselijk haarafval. Visser werkt al langer aan dit onderwerp en onderzoekt nu in samenwerking met partijen uit de visserij concrete toepassingen van het haarafval in visnetten en mosseltouw.

  • Hans Lensvelt maakte na zijn presentatie van afgelopen jaar, 'Nothing New', een grote ommezwaai en presenteerde dit jaar'All New'. Zijn presentatie vond plaats in Ventura Centrale. In 5Vie hadden Kiki van Eijk en Joost Bleiswijk, Niels Hoebers en Sander Wassink zich gegroepeerd. Ook Mark Sturkenboom en Siba Sahabi toonden er werk. Siba Sahabi presenteerde de resultaten van het onderzoeksproject 'Nuffar', waarvoor ze eerder een subsidie van het fonds ontving.
  • 'SUN+' van Studio BÉLEN


  • De tentoonstelling 'Broken Nature' van Paola Antonelli voor de 'XXII Triennale Milano' over de verstoorde relatie tussen mens en natuur bood een meer serieuze blik op het ontwerpveld. In de tentoonstelling werden diverse design research-projecten opgenomen, waaronder ook Nederlandse projecten, zoals de publicatie 'PIG' van Christien Meindertsma, een doorontwikkeling van het project 'Ore Streams' van Studio Forma Fantasma en 'Sun+' van Studio BÉLEN. De laatste twee projecten werden in een eerder stadium door het fonds ondersteund en vonden nu een nieuw, internationaal podium.

    Ook de Design Academy Eindhoven zocht een internationaal podium voor de tentoonstelling 'GEO—DESIGN: ALIBABA', die eerder al tijdens de Dutch Design Week in het Van Abbemuseum was te zien. In de tentoonstelling zijn onderzoeksprojecten van alumni opgenomen waarin de verstrekkende infrastructuur rondom webwinkel Alibaba centraal stond.
  • 'Dissolving Views' van MORPH


  • Alcova was dit jaar op twee locaties te bezoeken en bood net als vorig jaar een alternatief geluid met een interessante selectie van experimentele onderzoeksprojecten en installaties. Een van de presentaties die hier te zien waren, was de installatie 'MORPH' waarin dertien jonge ontwerpers (Thomas Ballouhey, Théophile Blandet, Anaïs Borie, Koos Breen, Chan Chiao Chun, Theo Demans, Pleun van Dijk, Misha Gurovich, Hips, Anna Aagaard Jensen, Gonghwan Kam, Audrey Large, Janis Melderis, Ortamiklis en Clémentine Schmidt) als collectief samenwerkten. Ook voor de groepspresentatie 'Oddness' werkten vier ontwerpers samen: Adrianus Kundert, Thomas van der Sman, Elvis Wesley en Ward Wijnant. Studio Minale-Maeda demonstreerde de resultaten van een innovatief productieproces voor hoogwaardige koperen objecten. Studio Joris de Groot gaf inzicht in zijn onderzoek naar nieuw toepassingen van industrieel materiaal voor bijvoorbeeld schoenen.

    achtergrond
    Van 9 tot en met 14 april vond de Salone del Mobile 2019 plaats, een van de omvangrijkste internationale beurzen voor meubel- en productontwerp. Ter gelegenheid van deze beursweek zette het fonds eind vorig jaar een open oproep uit voor onderscheidende Nederlandse presentaties in Milaan. In de voorstellen gingen de aanvragers uitvoerig in op het werk dat ze wilden tonen, de presentatievorm, aanpak én welk resultaat ze voor ogen hadden. Met een bijdrage van het fonds toonden tien Nederlandse presentaties de excellente kwaliteit van het Nederlandse ontwerpveld. Klik hier voor meer informatie over de selectie.

    Download hieronder de pdf van de folder met meer informatie over deze presentaties in Milaan, met een korte introductie geschreven door Lucas Verweij, schrijver, docent, moderator en adviseur binnen de open oproep Salone del Mobile Milaan 2019. Het fonds vroeg hem een visie te geven op deze selectie van presentaties en het actuele, Nederlandse ontwerpveld.

    Afbeelding boven: 'Dissolving Views' door MORPH. Foto: Federico Floriani
  • Folder Salone del Mobile 2019