<
actueel / nieuws

The making of: het eerste digitale jaarverslag van het Stimuleringsfonds

08 augustus 2017

Dit jaar bracht het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een digitaal jaarverslag uit met een volledig nieuwe aanpak. Gebruikers scrollen gemakkelijk door de hoogtepunten van het afgelopen jaar door middel van video's en geanimeerde infographics. Diverse buttons bieden toegang tot meer verdieping op de website. Het digitale jaarverslag werd vormgegeven door Nikki van Onna (Studio van Onna). We spraken met hem over de totstandkoming.

een verhaal waar je je al scrollend doorheen beweegt
Een jaarverslag is doorgaans een (financiële) verantwoording van wat er in het afgelopen jaar in een organisatie is gebeurd. Inclusief de manier waarop en door wie het is uitgevoerd. Een grote hoeveelheid informatie die in de huidige tijd van digitale media beknopt moet worden vertaald. Anneloes van der Leun, hoofd communicatie bij het fonds: 'We wilden op een inspirerende, toegankelijke manier laten zien wat het resultaat is van een jaar subsidie en activiteiten. Daarnaast wilden we transparantie bieden, vertrouwen creëren en de dialoog aanwakkeren.'

'Een digitaal medium is hiervoor bij uitstek geschikt', zegt Nikki van Onna. 'Het kan makkelijk verspreid worden, en eindeloos gedeeld. Het jaarverslag is opgebouwd als een verhaal dat je aan de hand van mooie voorbeelden meeneemt door het jaar. 'Dit hebben we gedaan door middel van film, aantrekkelijk beeld en geanimeerde infographics die een vakpubliek maar ook een breder publiek aanspreken. De korte video's, gemaakt door Mals Media, tonen de kracht van ontwerp, in én tussen de disciplines architectuur, vormgeving en digitale cultuur.'

“Nimmer was een jaarverslag zo persoonlijk en aantrekkelijk! Dank hiervoor, ik krijg de Netflix-achtige behoefte aan meer!”
Janine Huizenga, hoofd van de afdeling Interactive / Media / Design aan de KABK.


  • Naast de creatieve inhoud speelt ook het milieubewuste aspect een grote rol in de keuze voor een digitaal jaarverslag. Anneloes: 'Sinds een paar jaar onderzoeken we de reacties van ontvangers van het jaarverslag. Uit die enquête bleek dat een papieren uitgave als 'zonde' wordt ervaren. Maar ook dat inspirerende voorbeelden het best overbrengen wat het fonds doet, namelijk een wezenlijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk, door het inhoudelijk en financieel ondersteunen van ontwerpers, makers en instellingen in de creatieve industrie. Met film kan je dat laten zien.'

    verbeteren performance
    De opdracht voor het jaarverslag van 2016 kwam voort uit de evaluatie van de voorgaande jaarverslagen. Anneloes: 'Als fonds sta je midden in de samenleving en fungeer je als schakel tussen cultuur, maatschappij en economie. We wilden dat het jaarverslag daar een afspiegeling van zou zijn, naast de verantwoording over wat we hebben gedaan, wat we hebben bereikt en wat dat heeft gekost.'

  • De snelle digitale ontwikkelingen vragen dat er continu wordt nagedacht over de manier waarop het fonds informatie presenteert. Een heldere informatiestructuur en zorgvuldige selectie van content was het vertrekpunt. Nikki van Onna: 'Als ontwerper vind ik het essentieel om vanaf dit stadium betrokken te zijn, aangezien het vormgeven hier eigenlijk al begint.'

    'Vervolgens is het mijn taak om een vorm te bedenken die op deze ontwikkelingen aansluit: een heldere navigatie die als vanzelfsprekend werkt, een typografische hiërarchie voor alle soorten informatietypen en subtiele animatieprincipes die prikkelen maar niet storen. Het lastige aan het ontwerpen aan een interactief medium, is dat je pas kunt zien hoe het werkt zodra het is gebouwd', vertelt Nikki. 'Je moet je in het ontwerpstadium heel erg verdiepen in het gedrag van een gebruiker. En daarbij oppassen dat je geen verkeerde aannames maakt. De infographics zijn altijd een grote uitdaging. Die worden al snel veel te complex.'

  • Bekijk hier het digitale jaarverslag 2016.

    Ontwerp: Nikki van Onna (Studio van Onna)
    Uitwerking: Oscar Orton