<
actueel / nieuws

The New School Collective

17 oktober 2015

The New School Collective is een groeiend netwerk docenten, educatoren, theoretici en kunstprofessionals die samen het fenomeen 'school', artistiek willen herdefiniëren. Dus doeners en doelgroep vallen samen en geven hiermee gehoor aan de roep om binnen het onderwijs het roer weer zelf in handen te nemen. Samen met docenten worden essentiële vragen gesteld omtrent het begrip 'school' en worden het gebouw, het curriculum, het pedagogisch en vormend aspect onder de loep genomen, om zo te komen tot nieuwe concepten voor het begrip school.

Voor The New School Collective is de koppeling tussen de experimentele en kritische strategieën van de kunst, media en designwereld en de praktische en realistische vragen van docenten van belang.The New School Collective gaat ervan uit dat de basis van een leeromgeving het concept 'school' is en dat je dit alleen kunt bespreken vanuit met een integraal perspectief.

De hoofdvraag 'Wat is school?' wordt door het collectief nader onderzocht aan de hand van drie deelvragen.
Deze leiden tot een aantal activiteiten die in verschillende samenstellingen worden uitgevoerd.
'Welke vorm heeft een collectieve 'school'? Hiermee wordt The New School Collective als experiment centraal gezet en een reizende collectieve school gestart.
'Van wie is de school?' is een oefening in agency en belonging op RVC De Hef te Rotterdam.
Bij 'Wie is de school?' draait een geheim genootschap de VMBO school De Palmentuin van binnenuit om.

De grenzen van The New School Collective zijn fluide.
The New School Collective kernteam bestaat momenteel uit: Anne Marie Backes, Pauline van Gemert, Marike Hoekstra, Froukje van de Klundert, Saskia van der Linden, Yoeri Meessen, Stijn Sieckelinck, Mirjam van Tilburg, Naima Zeijpveld.