<
actueel / nieuws

Tien tips voor een vlammende pitch

08 september 2016

Negen Nederlandse indie-gamedevelopers presenteerden van 17 tot en met 22 augustus hun nieuwste game tijdens de Gamescom in Keulen op het Holland Paviljoen. Gamescom is de grootste beurs op het gebied van gaming in Europa. Het event trekt ruim 400.000 bezoekers en deelnemers van over de hele wereld. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie werkt samen met de Dutch Games Association, Dutch Game Garden en Control Magazine om de negen teams een podium te bieden op de belangrijkste beurs van Europa.

De teams kregen voorafgaand aan de Gamescom pitchtrainingen. Samen met experts uit de gamesindustrie werkten zij aan een vlammende pitch. De trainingen werden georganiseerd door de Dutch Game Garden. Tijdens trainingen gaven o.a. Jan-Pieter van Seventer, Vlad Micu, Gillian de Nooijer en Martine Spaans een aantal tips en tricks:

Plan tot ongeveer 2/3 van je meetings vantevoren, minimaal 3 per dag.
Bedenk een goede openingszin en spreek bekenden aan.
Maak een smoelenboek van de belangrijkste journalisten, publishers en andere relevante personen. Leer gezichten uit je hoofd, zodat je gemakkelijk op belangrijke mensen af kunt stappen. De belangrijkste mensen kom je tegen op momenten dat je het niet verwacht.
Zorg ervoor dat je pitch levendig is en dat je de beleving in één keer kan overbrengen. Weet wat je genre is. Houd statistieken bij de hand en weet wat ze betekenen. Vermijd een standaard praatje.
Wees voorbereid en heb je gametrailer op zoveel mogelijk apparaten paraat, zodat je op ieder moment kan pitchen. Pitch overal; in de wachtrij bij het cafetaria, op het Holland Paviljoen of in de hotellobby. Zo test je je voorbereiding, je pitch en je aanpassingsvermogen.
Help je mede-exhibitor met zijn netwerkuitbreiding door hem te introduceren aan de partij waar je net mee hebt gesproken.
Perfecte persmail: kort, duidelijk, simpel en trailer. Weet wat hun specifieke doelgroep is. Juli is de maand om pers te contacten, omdat dan weinig grote uitgevers actief zijn.
Soms zoeken mensen niet je product maar je expertise.
Onderhoud je Twitter-contacten en wees actief op Twitter. Tijdens en na de Gamescom.
Besteed tijd en aandacht na de Gamescom aan een goede follow-up; bedank de mensen die je hebt gesproken en blijf mailen.

Foto: Tamara Robeer