<
actueel / nieuws

Tips voor je presentatie tijdens Salone del Mobile Milaan

10 maart 2016

Van 12 - 17 april vond de Salone del Mobile 2016 in Milaan plaats. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunde maar liefst 26 presentaties van Nederlandse ontwerpers, creatieven en collectieven op de belangrijkste jaarlijkse beurs voor meubel- en productontwerp in Europa. Voorafgaand aan hun vertrek organiseerde het fonds samen met Anne van der Zwaag (OBJECT Rotterdam) de bijeenkomst Cultureel Ondernemerschap. Drie Milaan-experts – Antoinette Veneman van meubelmerk Prooff, Miriam van der Lubbe van ontwerpstudio Van Eijk & Van der Lubbe en voormalige hoofdredacteur van Eigen Huis & Interieur Mary Hessing – geven tips.

Antoinette Veneman (Prooff):

In Milaan:
• Zorg dat in je presentatie helder te zien is wie je bent, o.a. door een duidelijke naamsvermelding, logo en filmpje.
• Zorg dat je persinformatie ter plekke beschikbaar hebt en maak dit zichtbaar, zorg voor give-aways en folders.
• Vertaal de teksten in je presentatie ook in het Italiaans.
• Je zult soms te druk zijn om met iedereen te spreken: ben hierop voorbereid met give-aways of folders.
• Zorg voor een goed verhaal, doe een try-out.
• Stel concrete vragen aan je bezoekers: wat vinden ze ervan? Hoeveel denken ze dat jouw product moet kosten? Hier leer je van!
• Noteer je leads: bewaar niet alleen de kaartjes, schrijf er ook bij wat je hebt besproken.
• Zorg dat altijd in je stand bent.
• Maak materiaal voor later: zoals filmpjes en foto's van mensen in je stand of mensen die de producten gebruiken.
• Wees uitgerust: je wilt niet uitgeput zijn als de week start. Tot slot, slaap weinig: haal alles eruit wat erin zit.

Na afloop
• Reserveer tijd voor het nawerk.
• Maak na Milaan een verslag en noteer hierin je leerpunten, (nieuwe) doelen en prioriteiten voor toekomst.
• Evalueer leads en volg deze actief op. Contacteer journalisten, stuur ze info na.
• Bedenk welk nieuws je in een mailing na afloop kan melden.

En een aanvulling door…

Miriam van der Lubbe (Van Eijk & Van der Lubbe):
• Ken je doel: maar stel je open voor onverwachte ontmoetingen.
• Milaan gaat over ontmoetingen. Denk vantevoren na over wie je wilt ontmoeten.
• Zaken doe je niet in Milaan, wel is Milaan goed voor de contacten. Mensen doen geen zaken met bedrijven, doe zaken met mensen. Bedenk: 'wie heb ik voor me?'.
• Toon je producten of laat je een identiteit zien?
• Ga op woensdag naar Bar Basso en Da Vinci.

Mary Hessing (Eigen Huis & Interieur)
• Journalisten zijn niet lui maar zijn op zoek naar gratis beeld. Vragen om een visitekaartje is heel normaal.
• Mooie sfeerbeelden worden erg gewaardeerd; maar worden maar 1 keer gebruikt. Maak packshots, deze worden door journalisten het meest gebruikt.
• Koop het auteursrecht af.
• Geef een usb stick mee, inclusief een print met de inhoud
• Journalisten hebben weinig tijd; als je niet op tijd reageert op hun verzoek dan haken ze af.

Foto: Ilco Kemmere