<
actueel / nieuws

Veelgestelde vragen over subsidie aanvragen en tips

27 september 2020

Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kramer en Ilona Meijer, beiden werkzaam bij het secretariaat zijn de eerste aanspreekpunten van het fonds. Momenteel werken zij vanuit huis, net als de andere collega's. Dagelijks krijgen ze de meest uiteenlopende vragen over de aanvraagprocedure, het online aanvraagsysteem en natuurlijk de gevolgen van covid-19. Hieronder antwoorden op vragen die op dit moment veel worden gesteld, plus een aantal praktische tips voor je subsidieaanvraag.

1. Hoe gaat het fonds om met de gevolgen van de covid-19-pandemie?
We hebben een apart nieuwsbericht opgesteld, lees hier over ons coulancebeleid. Het fonds adviseert om in aanvragen blijk te geven van realiteitszin en in te spelen op de actualiteit, indien dat relevant is.

2. Tot hoe laat kan ik mijn aanvraag indienen op de sluitingsdatum?
Je kan het online aanvraagformulier indienen tot 23:59 uur op de dag van de sluitingsdatum. Nadrukkelijk advies is om je aanvraag eerder in te dienen in verband met de drukte op de server.

3. Wanneer krijg ik de uitslag van mijn aanvraag?
We hanteren een behandeltermijn van 10 weken, ingaande vanaf de sluitingsdatum van de deelregeling. Na deze 10 weken ontvang je per mail een bericht met de uitslag.

4. Is er een voorbeeldaanvraag die ik kan inzien?
Nee, maar raadpleeg voor het indienen van je aanvraag de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag (PDF). Deze leidraad biedt handvatten met betrekking tot de subsidieaanvraag en het opstellen van projectplan, begroting en communicatieplan.

5. Kan ik een aanvraag tegelijkertijd bij meerdere deelregelingen indienen?
Nee, het is niet mogelijk om voor één project bij meerdere deelregelingen aan te vragen.

6. Kan ik hetzelfde project opnieuw indienen nadat ik een negatief besluit heb ontvangen?
Als je project is afgewezen is het niet mogelijk om binnen zes maanden het plan nogmaals in te dienen. Je kan wel een herziene aanvraag indienen. In een herziene aanvraag ga je in op de feedback van de adviescommissie. Een herziene aanvraag moet voldoende nieuwe informatie bevatten om opnieuw over te kunnen adviseren. De stafmedewerkers beoordelen of het voorstel voldoende is aangepast om opnieuw te kunnen worden voorgelegd aan de commissie.

7. Wat is het maximale bedrag waarvoor ik kan aanvragen?
De hoogte van de bijdrage van het fonds is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder redelijkheid van de vraag en de mate van cofinanciering. Er zijn geen maximale bijdragen. Per subsidieregeling en ronde is wel een maximaal beschikbaar budget vastgesteld, dit vind je op de website. Bij elke regeling staat een overzicht van ondersteunde projecten inclusief de toegekende bedragen. Dit geeft een goede indruk. Voor inzage in de verdeling van het totale jaarbudget, kan je terecht bij het jaarverslag.

8. Heb ik meer kans op subsidie bij de laatste ronde van het jaar of de eerste ronde van het jaar?
Het Stimuleringsfonds stelt per subsidieregeling en per ronde een beschikbaar budget vast, dit vind je op de website. Het maakt dus geen verschil of je aan het begin of einde van het jaar een aanvraag indient.

9. Als ik nog studeer, kan ik dan een aanvraag indienen?
Nee, studenten komen niet in aanmerking voor subsidie. Het fonds richt zich op professionals, werkzaam in de creatieve industrie. Voor het verkrijgen van een subsidie van het Stimuleringsfonds moet de aanvrager staan ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel of een vergelijkbare buitenlandse organisatie.

10. Wat is een fte?
Fte betekent fulltime-equivalent, een rekeneenheid waarin de personeelssterkte of de omvang van een betrekking wordt uitgedrukt.

11. Hoeveel fte's moet ik invullen als ik freelancer ben, maar met meerdere mensen samenwerk aan het project?
Je vult alleen het aantal fte's in die werkzaam zijn binnen jouw organisatie, als freelancer vul je bij een voltijdse werkweek 1 fte in en bij parttime het deel van de week dat u werkt, bijvoorbeeld 0,2, 0,5 of 0,8 fte.

12. Is het subsidiekenmerk hetzelfde als het aanvraagnummer?
Ja, dat zijn dezelfde nummers.

13. Welk uurtarief kan ik gebruiken in mijn begroting? Is hier een standaardbedrag voor?
Het Stimuleringsfonds draagt maximaal € 65 excl. btw bij in het uurtarief van de aanvrager en gelijkwaardige samenwerkingspartner. Voor een richtlijn met betrekking tot uurtarieven, bekijk de website van de Fair Practice Code voor meer informatie.

14. Ik kan mijn banknummer niet aanpassen in mijn aanvraag. Waar kan ik deze aanpassen en invullen?
Als je in het aanvraagformulier bij Organisatie 1.2, bij de vraag 'zijn de bankgegevens juist', 'nee' aanklikt dan verschijnen er velden waarin je je bankgegevens kunt invullen.

15. Mijn bestanden zijn groter dan staat aangegeven, wat nu?
Tip: zet de resolutie van het beeldmateriaal lager of comprimeer je pdf's.
Het is niet de bedoeling dat je het fonds de documenten per e-mail of via wetransfer stuurt.

16. Wat te doen als je nog niet staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel maar wel alvast wilt aanvragen.
Je kan de aanvraag gewoon indienen en een leeg document uploaden op de plaats van het KvK-formulier. Je KvK-nummer hebben wij wel binnen een paar weken nodig. Zonder KvK-nummer kan een subsidie niet worden toegekend.

Tip 1: Maak op tijd een account aan in de online aanvraagomgeving. Het kan zijn dat je de bevestigingsmail pas na één werkdag ontvangt.

Tip 2: Raadpleeg voor je begint met een aanvraag de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag (PDF) voor houvast met betrekking tot het opstellen van een projectplan, begroting en communicatieplan.

Tip 3: Wacht niet tot het laatste moment met indienen. De server wordt rond 23.59 uur op de sluitingsdatum druk bezocht, en dat kan zorgen voor vertragingen waardoor je aanvraag niet op tijd is ingediend. Na 00:00 uur sluit de aanvraagronde. Nadrukkelijk advies is om je aanvraag eerder in te dienen, bij voorkeur tijdens kantooruren.

veelgestelde vragen
Heb je nog andere vragen? Bekijk het uitgebreide overzicht bij Veelgestelde vragen.

Staat uw vraag er niet tussen? Bel +31(0)10 436 16 00 of mail naar Myrthe Kramer of Ilona Meijer via info@stimuleringsfonds.nl.