<
actueel / nieuws

Verslag werkweek Beijing Qinghe station

22 september 2014

Afgelopen week hebben dertig professionals uit Nederland en China in het kader van de Open Oproep Werkweek Qinghe Station intensief samengewerkt aan een strategie voor een stationslocatie Beijing. Deze Open Oproep van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie was gericht op Nederlandse architecten, landschapsarchitecten en stedenbouwkundigen die tijdens deze werkweek (14 tot 20 september) in opdracht van de Beijing Municipal Commission on Urban Planning (BMCUP) een TOD-strategie mochten ontwikkelen voor Qinghe Station voor een nieuw aan te leggen hogesnelheidslijn.

Een verslag van Thijs van Spaandonk

Op dit moment wordt er in China enorm geïnvesteerd in infrastructuur voor hogesnelheidstreinen. De stations voor deze treinen zijn ontworpen als vliegvelden (met bijbehorende beveiliging en wachttijden) en niet als stedelijke bronpunten. Veel tijd en comfort gaat hiermee verloren. De overstap op andere modaliteiten is suboptimaal. Ook is door de groei van de stad het metrosysteem overbelast en zijn de reistijden en -afstanden te groot.

Tijdens de werkweek zijn er op verschillende schaalniveaus strategieën ontwikkeld die proberen oplossingsrichtingen te vinden voor bovenstaande opgaven. Deze strategieën zijn:

Een integrale OV-structuur voor Beijing waarin een betere koppeling plaatsvindt tussen HSL, metro en een nieuw te introduceren modaliteit: de Rapid Train (vergelijkbaar met de Nederlandse Sprinter).
Wat levert deze koppeling op voor de twee stations op de lijn die tot onze opgave behoorde: Beijing North Station (bestaand) en Qinghe Station (nieuw)? Er is hier nagedacht over de verknoping van de verschillende modaliteiten in relatie tot de ruimtelijke kwaliteit en reizigerscomfort.
De kansen voor gebiedsontwikkeling rondom de twee stations. De nadruk lag hier op het verbinden van verschillende programmatische gebieden rondom de stations, de kwaliteit van de openbare ruimte en het ontwikkelen van een programmatische mix die de werking van het station en het gebied verder kunnen ontwikkelen.

Op vrijdag 19 september zijn de bovenstaande bevindingen door de verschillende deelnemers gepresenteerd aan een enthousiast publiek. Komende week zullen de resultaten besproken worden met de verschillende stakeholders zoals de lokale overheid en de World Bank en worden bediscussieerd tijdens verschillende events zoals een International Forum on Transit Oriented Development en de Beijing Design Week.

Deelnemers werkweek:
Ton Venhoeven, Wu Weijia, Wu Chen, Cui Kai, Du Liqun, Zhang Bing, Huang He, Chen Yulin, Thijs van Spaandonk, Martijn de Geus, An Yue, Ni Jian, Dai Tianxing, Ren Yue, He Junqiao, Song Jing, Zhao Wenning, Liang Yingya, Sun Yuan, Yang Xu, Qiu Jie, Li Minhui, Wamg Liang, Zhen Tian, LI Jing, LV Wenjun, Liu Gang, Zhang Yizhang, Michel Duinmayer, Heleen Wijtmans, Joek Kruiderink, Marten Wassmann, Eric Frijters, Miriam Ram, Adam Visser, Brechtje Spreeuwers, John Breen, René Kuiken, Mark Dekker, Xun Huan, Ye Zhang.

Betrokken organisaties:
Beijing Municipal Commission on Urban Planning, Tsinghua University, Beijing Institute for Architectural Design, China Academy for Urban Planning and Design, China Architectural Design Research Group, Beijing Municipal Institute of City Planning & Design, Nederlandse Ambassade Beijing, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, MVO Nederland, Vereniging Deltametropool, Gemeente Utrecht, VenhoevenCS architecture+urbanism, René Kuiken Urbanism, Fabric, KCAP, MLA+, GroupA, Benthem Crouwel, Urhahn Urbanism, Fakton, Benthem Crouwel.

Initiatiefnemer project:
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

website

venhoevencs.nl