Digitale cultuur

Met de Regeling Digitale cultuur ondersteunt het Stimuleringsfonds artistieke projecten op het gebied van digitale cultuur. Daarnaast organiseert het fonds bijeenkomsten gewijd aan actuele onderwerpen die spelen binnen dit werkterrein. Op deze pagina verzamelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de door makers ontwikkelde kennis uit deze projecten en activiteiten.

Klik hier voor een volledig overzicht van alle toekenningen in de Deelregeling Vormgeving.

Aanmelden nieuwsbrief
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief.

contact

Mail team Digitale cultuur via:
digitalecultuur@stimuleringsfonds.nl

of bel: +31 (0) 10 4361600

<
Digitale cultuur

33 projecten geselecteerd in Digitale cultuur ronde 3 – 2020

29 oktober 2020

In de derde ronde Digitale cultuur zijn 33 voorstellen gehonoreerd. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van games tot mediakunst en van digital storytelling tot artscience en evenementen op het gebied van digitale cultuur. Coördinator Sean Gilis reflecteert op de ronde.

algemene indruk
Dankzij een ruim budget konden deze ronde alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd. Net als de voorgaande ronde werden er dit keer relatief veel aanvragen ingediend en ook gehonoreerd voor startsubsidies. De breedte van de selectie blijkt uit de volgende gehonoreerde voorstellen:

THE WOMAN DESTROYED – Courtney May Robertson
In het interdisciplinair live researchtraject 'The Woman Destroyed' worden dans, theater, nieuwe mediatechnologieën, geluid, licht en visuele projecties ingezet om thema's rond 'het gevaar van ongeremde macht' te verkennen. De voorstelling bestaat uit een reeks 'opdrachten' die op verschillende manieren gebruik maken van natuurlijke taalverwerking, datavisualisatiesoftware, geluidsprogrammering en codering. Nieuwe mediatechnologieën worden zowel bij de ontwikkeling van materiaal als live op het podium gebruikt, waardoor verschillende aspecten van de voorstelling realtime worden bepaald. De voorstellingen zullen daardoor qua structuur en inhoud niet helemaal hetzelfde zijn. Het project is een poging om onvoorziene gebeurtenissen te ensceneren en een voorstelling te construeren die in de loop van de tijd eindeloos verandert.

Stereodrome – Bas van Koolwijk
Bas van Koolwijk doet onderzoek naar de technische mogelijkheden van het nieuw te ontwikkelen apparaat Stereodrome, een minimaal VR-systeem. De enige aansturing is een geluidsignaal. Het apparaat bevat een microcontroller die geluid omzet naar kleur. De afsluitende bril heeft twee lichtgevende elementen die dienen als schermen. Doordat beide ogen op deze manier afzonderlijk worden bediend met een 'colorfield'-interpretatie van het linker of het rechter kanaal van de audio, biedt het een minimale ervaring van 'stereo vision'. Zowel het elektronisch ontwerp als de code van Stereodrome zullen open-source worden aangeboden.

  • THE WOMAN DESTROYED – Courtney May Robertson


  • Verschillende projecten vielen op in het kader van diversiteit en inclusie, een onderwerp waar het Stimuleringsfonds veel waarde aan hecht. Voorbeelden hiervan zijn:

    NEW NOISES NEW VOICES – Martina Raponi
    Martina Raponi, zelf kind van dove ouders, is al jarenlang geïnteresseerd in 'noise'. Haar project 'New noises new voices' is gericht op de ontwikkeling van een speculatief audiovisueel werk dat is gebaseerd op een 'sonic future beyond audibility'. Het doel is om dove personen te onderzoeken binnen een visuele en auditieve wereld die steeds meer wordt gevormd door AI, surveillance en technologische vooruitgang. Referentiepunten in haar onderzoek zijn onder meer de vibro-tactiele gevoeligheid van dove lichamen en de multidimensionale articulatie van gebarentaal. Het onderzoek omvat recente technologische ontwikkelingen in VR-apps die de hand volgen voor het leren en vertalen van gebarentaal, maar ook voorspellende spraakherkenningstools (zoals Sine Wave Speech). Het project komt tot stand in nauwe samenwerking met doven. Verder zal worden samengewerkt met kinderen van doven, gebarentaaltolken en verschillende (technische) ontwikkelaars.

    REAL-TIME HISTORY – Foundland Collective
    'Real-time History' is een langlopend onderzoek, dat in 2018 is opgezet en zich op het snijvlak van ontwerp en journalistiek bevindt. Technieken op het gebied van beeldanalyse en -herkenning worden als een artistieke methode toegepast op bestaand en gevonden videomateriaal dat handelt over het conflict in Syrië. Het doel van het project is om verder te kijken dan de rol van een journalist en het waarheidsbeginsel, maar juist om beter te reflecteren op de rol van videomaker in nieuwsberichten. In de startfase zal Foundland Collective een focusmeeting organiseren met experts op het gebied van videoanalyse en narratief onderzoek, die actief zijn binnen domeinen als technologie, wetgeving en mensenrechten. De interviews zullen worden gedocumenteerd, verwerkt en online gedeeld, en functioneren als een bron voor ontwerpers en beeldmakers, waarbij wordt gereflecteerd op de rol van de ontwerper binnen de journalistiek en de distributie van videocontent voor nieuwsproductie. Er zal worden samengewerkt met Free Press Unlimited, een organisatie die veilige journalistieke praktijken mogelijk maakt voor Syrische journalisten in ballingschap en streeft naar verbinding met veel meer partners in zowel Nederland als Egypte.

  • Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur ronde 3 – 2020.

    cijfers
    Van de 60 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 33 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 55 procent. Het beschikbare budget in deze ronde was € 500.000. De verhoging van het oorspronkelijke rondebudget met € 200.000 was mogelijk door de middelen die door de minister als gevolg van de covid-19-crisisin juni extra beschikbaar zijn gesteld en door herallocatie van subsidiebudget uit de deelregeling Internationalisering dat door covid-19 niet kan worden benut. Het beschikbaar gestelde budget is deze ronde niet volledig aangesproken; het resterende bedrag schuift door naar de vierde ronde. De sluitingsdatum voor deze ronde is al verstreken.

    Foto bovenaan: World as Lover, World as Self door Shimmer