Onderwijs

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie houdt zich al lange tijd bezig met het thema onderwijs. Het doel is het verbeteren van de kwaliteit van de leeromgeving en het verkennen van nieuwe onderwijsconcepten door de inzet van ontwerpers. Op deze pagina vindt u de opgedane kennis uit ondersteunde projecten.

Lees hier meer over de achtergrond, het budget en de werkwijze van het programma Onderwijsomgeving.

Aanmelden nieuwsbrief
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de speciale nieuwsbrief over onderwijs, die het fonds enkele keren per jaar verstuurd.

contact

Mail het projectteam Onderwijs:
Jetske van Oosten
Gabriella Fiorentini
of bel: +31 (0) 10 4361600

<
Onderwijs

Docenten in de rol van leerling

team
Als docent net zo vrij als een leerling aan de slag met 'maken'? Met alle nieuwe technieken van nu. In de herfstvakantie van 2015 deden 33 docenten mee aan het Teacher Maker Camp in de Waag.

Ieder kind zou de kans moeten krijgen om uitvinder te worden, volgens de Amerikaanse inspirator voor het Teacher Maker Camp Seymour Papert. Hij is ervan overtuigd dat het aan de docent is om die condities te creëren, in plaats van kant en klare kennis aan te bieden. Maar als dat het geval is, zouden docenten dan niet zelf eerst de kans moeten krijgen om met alle nieuwe technieken van de 21ste eeuw te werken? En ervaren wat het is om maker te zijn. Met de gedachte dat het best een uitdaging zal zijn voor docenten om hun pet van leraar af te zetten, en net als leerlingen opnieuw echt te leren, ontstond het idee van een Teacher Maker Camp. Dit najaar werd dat door het Creative Learning Lab van Waag Society, The Learning Lab en de Balie georganiseerd.

  • Snelkookpan
    'Het Teacher Maker Camp is een vierdaags snelkookpan voor maker-onderwijs voor docenten,' vertelt Karien Vermeulen, hoofd programma van het Creative Learning Lab van de Waag. 'Tijdens dit kamp krijgen leraren de kans zich onder te dompelen in de wereld van maken en te experimenteren met digitale maaktechnieken als 3D-printen, lasersnijden, robotica en programmeren.' Bij maker-onderwijs leer je door te maken. Het gaat om het stimuleren van hoofd, handen en hart. Door op een laagdrempelige manier te ontwerpen én te maken ontstaat er een verbinding tussen creativiteit en technologie waardoor je je beter kan ontwikkelen.

    Verbluffende resultaten
    In de herfstvakantie deden 33 docenten uit primair en voortgezet onderwijs, mbo en hbo mee aan het Teacher Maker Camp. Ongeacht hun achtergrond of het schoolniveau waar ze aan zijn verbonden, werden ze uitgedaagd om zich open te stellen, uit hun comfortzone te stappen en te experimenteren. 'En dat hebben ze gedaan,' aldus Karien. Op de grote lichte zolder in de Waag waren materialen als kunststof, hout, leer en papier ruim beschikbaar. Er stonden computers, 3D-printers, lasersnijders en er lag divers gereedschap. Met inspirerende sprekers en begeleiders én genoeg tijd voor deelnemers om aan hun eigen projecten te werken. Het leidde tot verbluffende resultaten: een ontdekdoos voor zintuiglijk leren, een interactief lichtbloemenveldje, interactieve wearables en poëtisch draaiende lampen. Vier leerkrachten bedachten een decibelmeter die hun klas helpt op een leuke manier stil te worden als het volume te hoog wordt.
  • Speeltuin in je klas
    Het leidde ook tot grote inzichten, waarvan de belangrijkste 'maken is trial and error' en 'je kunt ook een speeltuin in je klas creëren'. Een van de docenten begreep dat ze opdrachten nu veel opener kon laten dan voorheen. Een andere docent besefte dat het proces belangrijker is dan het resultaat. Wanneer is het Teacher Maker Camp geslaagd volgens de organisatoren? Karien: 'Wat ik vooral hoop is dat de leraren op een nieuwe manier naar hun eigen onderwijspraktijk gaan kijken. Dat ze hier iets uithalen en daarmee in de klas aan de slag gaan.' Zo zijn de halfuur challenges die docenten tijdens het kamp doen ook handig naar de lespraktijk te vertalen. 'In een half uur een prototype maken. Of eerst iets met Lego bouwen. Dat is handig om andere dingen bij kinderen aan te boren.' Meerdere docenten geven de feedback in hun eigen onderwijs verder te willen gaan met maker-onderwijs.

    Lees hier meer over de ervaringen van de deelnemers.

    Digitaal cookbook
    De ervaringen met het Teacher Maker Camp worden in 2016 verder uitgedragen. Karien zal dat doen op conferenties in Boedapest en Kopenhagen. Ook is er een 'Cookbook' gemaakt met daarin de recepten hoe een Teacher Maker Camp te organiseren. Alle Fablabs in de wereld ontvangen het boek digitaal en het kan hier worden gedownload.
    11 Februari 2016 is er een terugkomavond in de Balie. Voor de deelnemende docenten, en voor andere geïnteresseerden, zoals schoolbesturen. Karien: 'En we gaan het Teacher Maker Camp zeker opnieuw organiseren. De docenten zijn zo enthousiast.'

    Gepubliceerd: 15 januari 2015

website

www.makereducation.nl