Onderwijs

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie houdt zich al lange tijd bezig met het thema onderwijs. Het doel is het verbeteren van de kwaliteit van de leeromgeving en het verkennen van nieuwe onderwijsconcepten door de inzet van ontwerpers. Op deze pagina vindt u de opgedane kennis uit ondersteunde projecten.

Lees hier meer over de achtergrond, het budget en de werkwijze van het programma Onderwijsomgeving.

Aanmelden nieuwsbrief
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de speciale nieuwsbrief over onderwijs, die het fonds enkele keren per jaar verstuurd.

contact

Mail het projectteam Onderwijs:
Jetske van Oosten
Gabriella Fiorentini
of bel: +31 (0) 10 4361600

<
Onderwijs

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

team
Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd.

De ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs gaan zo snel dat schoolgebouwen al verouderd zijn op het moment dat ze opgeleverd worden. Bovendien hebben veel scholen nog een oud gebouw met een klassieke indeling: een lange gang met gesloten lokalen. Die structuur sluit niet aan op het nieuwe leren, waarbij de scheidslijn tussen de verschillende vakken vervaagt en veel zelfstandigheid wordt verwacht van de leerlingen. Er wordt steeds projectmatiger gewerkt, wat om flexibele ruimtes vraagt waar je met de laatste tools en technieken aan de slag kunt. Best lastig, om dat in een statisch gebouw van steen en staal in te passen.

  • Meebewegen
    Wat kun je doen om een schoolgebouw toch te laten meebewegen met de tijd? Interactieontwerper Kristina Andersen en architect Skafte Aymo-Boot zijn op dit moment met leerlingen van het mbo en vmbo op zoek naar het antwoord. Tijdens interactieve workshops op het Vathorst College in Amersfoort en het Hout- en Meubileringscollege (HMC) in Amsterdam werken ze aan flexibele units die ruimte scheppen voor verschillende werkvormen. Dat begint met de vraag waar leerlingen behoefte aan hebben. Andersen: “Wij dachten in eerste instantie aan de nieuwste hightech apparatuur, maar leerlingen wilden vooral een plek om zich te kunnen afzonderen van de hectiek op school. Ze zijn op zoek naar een plek om hun eigen gang te gaan: hoekjes om rustig in te werken of te overleggen. Die zijn er nu niet. Waar ook gebrek aan is, zijn plekken om projectpresentaties te kunnen geven of werk te laten zien.”
  • Maquettepoppetjes
    De workshops worden op de school zelf gehouden, wat op zich al een hele toer is: er is immers nauwelijks plek voor dit soort bijeenkomsten buiten het vaste rooster. Op studiedagen, na schooltijd of in vrije uren wordt gezamenlijk gewerkt aan ministudio's of units of change: kleine flexibele ruimtes voor in de hal, aula, gangen of lokalen die je eenvoudig kunt verplaatsen, inklappen of uitbreiden. “We vragen de leerlingen niet om architectonisch volwaardige tekeningen te maken, we ontwerpen door te dóen,” licht Andersen toe. Dat betekent vouwen, knippen en plakken met papier en karton, met maquettepoppetjes als mensen om te zien hoe het werkt. Het begint klein, met ontwerpen op een schaal van 1:100. Aan het einde van de workshops worden prototypes van karton gebouwd op ware grootte.
  • Co-design
    Uit alle ontwerpen die zo ontstaan worden er straks één of twee uitgekozen om te produceren – op de meubelvakschool kunnen de leerlingen dat zelf. Die units staan daarna een tijdje op proef. “Uiteindelijk gaat het ons niet om de feitelijke oplevering,” zegt Andersen, “maar om het ontwikkelen van een methode waarmee scholen hun eigen units kunnen ontwerpen.” Ze wijst erop dat dit project meteen ruimte schept voor creativiteit, iets wat vaak sneuvelt in het voortgezet onderwijs. Het co-design van de units is al een creatief proces op zich. En als ze af zijn, hebben leerlingen een plek waar ze hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. Ondertussen kan de school met deze modulaire units vooruit zolang het 'perfecte' schoolgebouw er nog niet is.

    10 november 2015