Onderwijs

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie houdt zich al lange tijd bezig met het thema onderwijs. Het doel is het verbeteren van de kwaliteit van de leeromgeving en het verkennen van nieuwe onderwijsconcepten door de inzet van ontwerpers. Op deze pagina vindt u de opgedane kennis uit ondersteunde projecten.

Lees hier meer over de achtergrond, het budget en de werkwijze van het programma Onderwijsomgeving.

Aanmelden nieuwsbrief
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de speciale nieuwsbrief over onderwijs, die het fonds enkele keren per jaar verstuurd.

contact

Mail het projectteam Onderwijs:
Jetske van Oosten
Gabriella Fiorentini
of bel: +31 (0) 10 4361600

<
Onderwijs

Leerling wordt meester in The Reversed School

team
In een klassieke Amerikaanse schoolbus vol computers reden studenten van SintLucas in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week 2015 langs een aantal verzorgingshuizen in de stad. In het kader van The Reversed School van MU en SintLucas boden de studenten de bewoners een aantal workshops digitale techniek aan.

'Het werkt heel goed om de rollen eens om te draaien en jongeren aan senioren de creatieve toepassingen van de techniek uit te laten leggen', zegt Vivian van Gaal, coördinator educatie van kunstruimte MU. 'Je merkte dat er voor de senioren nieuwe werelden opengingen. En tegelijk maak je ze ook niks wijs. Er was een student die een interactief kussen demonstreerde om spelletjes mee te spelen. Maar een oude dame was niet onder de indruk. Die zei heel nuchter: “Dat kun je toch ook gewoon op de computer doen”.'

  • School around
    De rondgang van studenten van SintLucas langs verzorgingshuizen tijdens de Dutch Design Week 2015 was een eerste uitwerking van The Reversed School, het tweede deel in het door het Stimuleringsfonds ondersteunde project School Around. Daarin zoeken MU en de school voor creatieve (V)MBO-opleidingen SintLucas, beiden in Eindhoven, naar manieren om bestaande patronen in het creatieve onderwijs te doorbreken. In het eerste, inmiddels afgesloten deel, Pencil vs. Pixel, werd de invloed van de fysieke ruimte onderzocht. In The Reversed School worden de vaste rolpatronen in het onderwijs ter discussie gesteld.
  • Reversed mentoring
    'Bij MU zijn we al langer bezig met het onderzoeken van reversed mentoring, dus het omdraaien van de rollen van leerling en meester', zegt Van Gaal. 'In The Reversed School krijgt dat nu een meer structurele vorm. Met SintLucas werken we er naar toe om dit in het curriculum op te nemen. Daarmee willen we de generaties dichter bij elkaar brengen. De ontwikkelingen op het gebied van techniek en de toepassingen in de creatieve beroepen gaan ontzettend snel. Denk aan 3D-printen, virtual reality, game-techniek.
    'Vaak hebben hele jonge mensen op dat vlak meer kennis en vaardigheden in huis dan oudere mensen. Door de rol van leraar aan te nemen, leren de studenten zelf ondertussen ook heel veel. Want dat betekent dat je toch weer op een andere manier moet reflecteren op wat je aan het doen bent. Senioren steken er ook enorm veel van op en misschien wel meer dan als ze hetzelfde krijgen uitgelegd van een expert. Zo'n student die nog een beetje staat te zoeken naar zijn woorden werkt ontwapenend. Er is een gelijkwaardiger situatie, waarbij de cursisten makkelijker reageren en vragen durven stellen.'
  • Vervolg
    De komende tijd gaan MU en SintLucas de ervaringen opgedaan tijdens de Dutch Design Week evalueren. Daarna volgt een nieuwe ronde met wat uitgebreidere workshops van bijvoorbeeld vier middagen. Het programma loopt nog tot het einde van het schooljaar. Van Gaal: 'We hopen dat we tegen die tijd een manier hebben gevonden om The Reversed School structureel in het curriculum van SintLucas en het educatieprogramma voor senioren van MU op te nemen.'

    Gepubliceerd: 21 oktober 2015

website

www.schoolaround.tv