Onderwijs

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie houdt zich al lange tijd bezig met het thema onderwijs. Het doel is het verbeteren van de kwaliteit van de leeromgeving en het verkennen van nieuwe onderwijsconcepten door de inzet van ontwerpers. Op deze pagina vindt u de opgedane kennis uit ondersteunde projecten.

Lees hier meer over de achtergrond, het budget en de werkwijze van het programma Onderwijsomgeving.

Aanmelden nieuwsbrief
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de speciale nieuwsbrief over onderwijs, die het fonds enkele keren per jaar verstuurd.

contact

Mail het projectteam Onderwijs:
Jetske van Oosten
Gabriella Fiorentini
of bel: +31 (0) 10 4361600

<
Onderwijs
  • Film: Sofie van Greevenbroek Muziek: Lee Rosevere Animatie: Studio van Onna

Over Leeromgeving van de toekomst

19 augustus 2019

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken ontwerpers samen met onderwijsinstellingen aan concrete huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs.

De veranderingen in het onderwijs leiden tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het klaslokaal, het schoolgebouw, de locatie van het schoolgebouw in een stad of in een regio, maar ook over de voortschrijdende mogelijkheden van de digitale leeromgeving. Hoe kunnen we de huidige onderwijsgebouwen laten meebewegen met de tijd? En hoe gaan we om met onze gebouwenvoorraad op het moment dat onderwijs steeds minder op school en steeds meer in de praktijk onderwezen wordt?

Op zoek naar het antwoord op deze vragen ondersteunt het fonds sinds het voorjaar van 2018 dertien samenwerkingsprojecten, binnen vier onderzoekslijnen.

Flexibiliteit van de leeromgeving

De Agora in Praktijk - Friesland College met Anne Makkink, Alex van de Beld (Onix International) en Ronald van Asselt (Avvenire Holding).
Summa Fashion Biënnale - Summa College met .Krill architectuur, Yolanda Steijns, Froukje van Dijken, Greetje Hoiting, Erwin Niedeveld en Igor Runsink.
ROC Hub - Horizon College met Open Kaart, Atelier PRO, ICS adviseurs, Dolf Broekhuizen,Mathijs de Boer, Jan Willemsen en Rufus de Vries.
De virtuele campus - CITAVERDE met Augustus Architecten, Architecten en Bouwmeesters en Ghijsen Vastgoed.
Een Veilige Haven - House of Logistics van het ROC Amsterdam met Pieter Stoutjesdijk, Simon van der Linden en Elsbeth Ronner.

De Interdisciplinaire leeromgeving
De student aan het roer - Scalda met architect Yukiko Nezu (Urbanberry), digitaal ontwerper Keimpe de Heer (Stichting SETUP) en interieur architect Lonneke Rijalt (Plus3).
Collectief leren en ontwikkelen - Drenthe College met architect Caro van Dijk en digitaal ontwerper Frank-Jan van Lunteren (Stichting SETUP).
Gastvrijheid in praktijk (fase 1) - ROC Midden Nederland met interieurarchitect Lonneke van Reijalt (FUNC) en architect Dawid Strebicki.
Albeda innovation mindset - Albeda met interactie ontwerper Jeffrey Braun (Afdeling Buitengewone Zaken) en ruimtelijk ontwerper Joost Dingemans (Staalslagerij).
Campus - Cité – Rijn IJssel met De Ruimdenkers

Creatieve leeromgeving
Creatieve werkplaats als leeromgeving - X11 media met Studio Makkink&Bey.
De creatieve werkplaats als sociale leeromgeving - Social Label, met diverse onderwijsinstellingen.

Online en offline leeromgeving
Je Eigen Ding Doen - ROC Mondriaan met The Incredible Machine.

werkwijze projecten
De werkwijze betreft veelal ontwerpend onderzoek, met als doel te komen tot nieuwe denkrichtingen, prototypes, ontwerpvoorstellen of strategische visies. De uitvoering vindt bij voorkeur plaats in de alledaagse realiteit en in nauwe samenwerking met de onderwijsinstellingen. Voordeel van deze werkwijze is dat ontwerpvoorstellen direct in de praktijk getoetst kunnen worden.

wat ging er aan vooraf?
Op 15 juni 2017 trapte het Stimuleringsfonds het traject Leeromgeving van de toekomst af met het symposium Leeromgeving van de toekomst 2017, georganiseerd in samenwerking met het ministerie van OCW en de Inspectie van het Onderwijs op het Koning Willem I College in Den Bosch. Ter gelegenheid van deze bijeenkomst bracht het fonds een reader uit, waarin aan de hand van inspirerende toekomstscenario's en concrete projecten getoond werd wat ontwerpers kunnen bijdragen aan actuele vraagstukken in het beroepsonderwijs.

Tijdens dit eerste symposium deed het fonds de oproep aan mbo-instellingen om deel te nemen aan het ontwikkeltraject. Acht mbo-instellingen door heel het land werden geselecteerd voor deelname en in werkbijeenkomsten werden de ontwerpopgaven gedefinieerd. Via de Open Oproepen Flexibiliteit van de leeromgeving en De interdisciplinaire leeromgeving en vier aanvullende pilotprojecten werden ontwerpers betrokken bij de opgaven van de onderwijsinstellingen.

Op 31 mei 2018 gingen de onderzoeksteams met elkaar in gesprek over hun werkwijze, ervaringen en uitdagingen tijdens het symposium Leeromgeving van de toekomst 2018.

nieuwe open oproep
Op donderdag 19 september 2019 vindt het volgende Symposium Leeromgeving van de Toekomst plaats (het is helaas niet meer mogelijk om u aan te melden voor deze conferentie). Tijdens deze bijeenkomst zullen wij de nieuwe Open Oproep Leeromgeving van de Toekomst binnen het traject lanceren. Indienen voor deze oproep kan tot en met 7 november 2019.

blijf op de hoogte
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de speciale nieuwsbrief over onderwijs, die het fonds enkele keren per jaar verstuurd.