Onderwijs

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie houdt zich al lange tijd bezig met het thema onderwijs. Het doel is het verbeteren van de kwaliteit van de leeromgeving en het verkennen van nieuwe onderwijsconcepten door de inzet van ontwerpers. Op deze pagina vindt u de opgedane kennis uit ondersteunde projecten.

Lees hier meer over de achtergrond, het budget en de werkwijze van het programma Onderwijsomgeving.

Aanmelden nieuwsbrief
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de speciale nieuwsbrief over onderwijs, die het fonds enkele keren per jaar verstuurd.

contact

Mail het projectteam Onderwijs:
Jetske van Oosten
Gabriella Fiorentini
of bel: +31 (0) 10 4361600

<
Onderwijs

Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs | Arconiko

12 februari 2015

Arconiko wil aantonen dat een goede ruimtelijke opzet en organisatie een essentiële rol speelt bij het vergroten van het zelfbewustzijn van het beroepsonderwijs, zowel voor de sector als voor de individuele leerlingen en docenten. De stelling van dit architectenbureau is dat ruimtelijke en architectonische thema's essentieel zijn voor een zelfbewust beroepsonderwijs waar het handwerk van het beroepsonderwijs als gelijkwaardige onderwijsvorm bestaat naast 'hoofd'werk, van het klassieke onderwijs.

Het onderzoek is gericht op het vinden van antwoorden op vragen zoals: Welke ruimtelijke middelen vergroten het zelfbewustzijn van de leerlingen? Welke ontwerpstrategieën motiveren leerlingen om zich te ontwikkelen tot een professioneel vakman? Het onderzoek Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs wil aantonen dat er succesvolle strategieën zijn om een nieuw type beroepsschool te creëren, dat zich onderscheidt van het klassieke onderwijsgebouw. In de eerste fase van het onderzoek worden acht gebouwen geanalyseerd: De Waterfabriek van Willem I College in Den Bosch, RDM, Albeda college Rotterdam, VMBO school Accent, Hoogvliet, Automotive Campus Helmond, SOMA, vakschool voor Weg- en waterbouw, Harderwijk, VMBO Sterrencollege, Haarlem, ROC Leiden, Level gebouw, Vakwerf Rotterdam.

Dit project wordt ondersteund in het kader van de Open Oproep Onderwijsomgeving.