Onderwijs

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie houdt zich al lange tijd bezig met het thema onderwijs. Het doel is het verbeteren van de kwaliteit van de leeromgeving en het verkennen van nieuwe onderwijsconcepten door de inzet van ontwerpers. Op deze pagina vindt u de opgedane kennis uit ondersteunde projecten.

Lees hier meer over de achtergrond, het budget en de werkwijze van het programma Onderwijsomgeving.

Aanmelden nieuwsbrief
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de speciale nieuwsbrief over onderwijs, die het fonds enkele keren per jaar verstuurd.

contact

Mail het projectteam Onderwijs:
Jetske van Oosten
Gabriella Fiorentini
of bel: +31 (0) 10 4361600

<
Onderwijs

Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019

16 oktober 2019

Op donderdag 19 september vond in de Tolhuistuin in Amsterdam het door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie georganiseerde symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019 plaats.

  • Het Symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019 trok 150 bezoekers uit de onderwijs- en ontwerpwereld.

  • Spoken word-dichter Smita James warmde de zaal op.

  • De opening van het symposium werd verzorgd door Monique Vogelzang, inspecteur-generaal van het Onderwijs (midden) en Syb Groeneveld, directeur-bestuurder Stimuleringsfonds Creatieve Industrie o.b.v. moderator Puck van Dijk.

  • Bij aankomst kregen bezoekers deze brochure met twaalf door het Stimuleringsfonds ondersteunde projecten.

  • Govert Buijs, bijzonder hoogleraar politieke filosofie en levensbeschouwing VU Amsterdam verzorgde een key-note over de rol van leren in ons leven en de veranderende waarde van creativiteit.

  • Jetske van Oosten, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie lanceerde plenair de tweede Open Oproep Leeromgeving van de Toekomst.

  • In een sessie over De circulaire leeromgeving spraken Simone Kramer en Petra Jansen over hun initiatief Social label en de samenwerking die ze zoeken met gemeenten en praktijkonderwijs.

  • In Meet the designer gingen ontwerpers het gesprek aan over de rol die zij kunnen spelen in de transitie van het onderwijs, links ontwerper Frank-Jan van Lunteren.

  • Studio Makkink & Bey gaf toelichting op het ontwerpend onderzoek 'De WaterSchool' waarin samen met een netwerk van bedrijven, ontwerpers en kunstenaars de toekomst van water in educatie wordt onderzocht.

  • Rianne Makkink en Michou-Nanon de Bruijn, Studio Makkink & Bey

  • De WaterSchool, Studio Makkink & Bey

  • In de sessie Flexibiliteit van het vastgoed werd gesproken over flexibiliteit van de vastgoedportefeuille, in ruimtelijk gebruik, van de digitale infrastructuur en flexibiliteit van huurcontracten.

  • Leren voor een veranderende arbeidsmarkt stond centraal in een sessie onder leiding van Marc van der Meer, bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt, Tilburg University.

  • In de sessie De school als community werd het project besproken dat The Incredible Machine opzette met ROC Mondriaan waarin studenten via digitale kanalen worden gecoacht en begeleid om dát te doen wat ze interessant vinden.

  • Bezoekers maken kennis met de 'Mantra VR'-bril van Monobanda die studenten logistiek door middel van steminteractie op een speelse manier bewust maakt van stress binnen hun werkveld.

  • Simon van der Linden, Monobanda

  • Studenten van het Albeda College in Rotterdam richtten een pop-upnagelstudio in om een idee te geven van de flexibele invulling van het innovatielab dat binnen het ontwikkeltraject vorm kreeg.

  • Een expositie geeft ook inzicht in de verschillende samenwerkingen tussen mbo-instellingen en ontwerpers.


  • Foto's: Aad Hoogendoorn
    Video: sQuare