<
subsidies / open oproepen

Open Oproep Leeromgeving van de Toekomst

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt mbo-instellingen uit om samen met ontwerpers en met lokale partners te werken aan transitieopgaven en huisvestingsvragen voor toekomstbestendig beroepsonderwijs. Door ontwerpkracht in te zetten kunnen verrassende nieuwe strategieën, ontwerpoplossingen en prototypes worden ontwikkeld. Indienen kan tot en met 7 november 2019.

De mbo-school is in transitie naar een meebewegende, hybride omgeving waar opleidingen, bedrijven en maatschappij samen vorm geven aan onderwijs en werk. Die transitie stelt nieuwe eisen aan de omgeving waarin het onderwijs plaatsvindt. Hoe kan een omgeving het leren binnen een veranderende beroepspraktijk optimaal faciliteren? Hoe creëren we veilige leer- en werkplekken waar studenten hun eigen talent kunnen ontwikkelen? Hoe bestendigen we de hybride leeromgeving in een flexibele vastgoedstrategie? En hoe draagt beroepsonderwijs en de onderwijsomgeving ook aan de duurzaamheidsopgave op grotere schaal?

Met deze nieuwe open oproep kunt u de impact van een eerder ontwerpend onderzoeksproject vergroten of een nieuw onderzoek project starten. Deze open oproep is de derde en voorlopig laatste open oproep binnen het ontwikkeltraject Leeromgeving van de Toekomst, dat het Stimuleringsfonds van 2017 tot 2020 uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW.

Projectvoorstellen richten zich op één van de volgende vier ontwerpopgaven:

opgave 1: leren voor een veranderende arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt verandert. De vraag naar goede vakmensen die meebewegen op het snijvlak van sectoren neemt toe. Het beroepsonderwijs speelt hierop in door studenten steeds meer over de grenzen van hun eigen vakgebied heen te laten kijken. Dit stelt nieuwe eisen aan de onderwijsomgeving. Binnen welke omgeving wordt collectief leren op het snijvlak van sectoren optimaal gestimuleerd? En hoe kan de fysieke omgeving bijdragen aan het herkennen van en inspelen op nieuwe vormen van werken en leren?

opgave 2: de school als community
Leren vindt steeds vaker plaats in wisselende omgevingen met verschillende partners. Op welke manier biedt de leeromgeving ruimte aan verbondenheid, geborgenheid en veiligheid in een veranderende omgeving? Een plek waar studenten in verbinding met anderen hun eigen talent kunnen ontwikkelen, fouten mogen maken en de eigen identiteit vorm kan krijgen? Op welke manieren stimuleert de omgeving onderlinge uitwisseling van ervaring en kennis door studenten, alumni, docenten en opdrachtgevers? Kortom: hoe ontwerpen we stimulerende en veilige omgevingen voor het mbo als 'community'?

opgave 3: flexibiliteit van het vastgoed
Het mbo is in transitie naar een hybride omgeving waar opleidingen, bedrijven en maatschappij samen vorm geven aan onderwijs en werk. Hierdoor groeit de behoefte naar flexibiliteit van de vastgoedportefeuille: flexibiliteit in ruimtelijk gebruik, flexibiliteit van de digitale infrastructuur en flexibiliteit van huurcontracten. Ruimtelijke, programmatische, financiële én juridische aspecten grijpen daarbij sterk op elkaar in. Hoe geven we vorm aan flexibele huisvesting die ruimte biedt aan de interactie tussen opleidingen, beroepspraktijk en maatschappij? En op welke manieren kunnen ontwerpers het transformatieproces richting flexibele huisvesting voeden en realiseren?

opgave 4: de circulaire leeromgeving
Hoe geven we vorm aan de school als onderdeel van een duurzaam ecologisch en sociaal systeem, op het niveau van wijk, stad en regio? De leeromgeving speelt een grote rol in de duurzaamheidsopgave van het mbo. Het Klimaatakkoord stuurt op CO2-reductie, en het mbo pakte de handschoen op door te streven naar een CO2-neutrale portefeuille in 2050. Tegelijkertijd reikt de duurzaamheidsopgave verder dan het realiseren van een CO2-neutraal gebouw. Welke kansen ontstaan er als we op lokale en regionale schaal naar onze grondstoffen en netwerken kijken? Kunnen we tot 'circulaire' ontwerpprincipes komen voor toekomstbestendige huisvesting? En hoe bereiden we een toekomstige generaties vakmensen voor op de energietransitie?

Symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019
Op donderdag 19 september 2019 vond het tweede Symposium Leeromgeving van de Toekomst plaats. Tijdens deze bijeenkomst werd de nieuwe Open Oproep Leeromgeving van de Toekomst binnen het traject gelanceerd en werd deze brochure verspreid. Indienen voor deze oproep kan tot en met 7 november 2019.

beschikbaar budget en looptijd
Uit de inzendingen selecteert het fonds samen met drie externe adviseurs maximaal acht voorstellen. Per geselecteerd voorstel stelt het fonds een maximumbedrag van €20.000,- beschikbaar voor de startfase van het project. De startfase van het onderzoek loopt van januari t/m juni 2020 en resulteert tevens in een uitgewerkt projectplan waarmee uiterlijk september 2020 subsidie kan worden aangevraagd voor de vervolgaanvraag van het onderzoeksproject. Voor de vervolgfase is een maximumbedrag van €25.000,- per project beschikbaar.

beoordelingscriteria
Bij de beoordeling van de voorstellen wordt gelet op:
• de relevantie van de vraagstelling;
• het plan van aanpak;
• de mate van vernieuwing;
• de betrokkenheid van lokale samenwerkingspartners (bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en/of gemeenten) en de wijze waarop de samenwerking vorm krijgt;
• de expertise van de betrokken partijen en interdisciplinariteit van de ontwerpteams;
• de coherentie tussen bovengenoemde onderdelen.

indienen
Uw voorstel kan tot en met donderdag 7 november 2019 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie worden ingediend. Selecteer hierbij de ronde 19RN - 'Open Oproep – Leeromgeving van de Toekomst'.

Het voorstel bestaat uit:
1. een projectplan (maximaal 10 pagina's en niet groter dan 8 MB) met:
• een heldere, beknopte omschrijving van de probleem- en vraagstelling;
• een positionering van het voorstel ten opzichte van reeds ontwikkelde kennis en bestaande initiatieven;
• een plan van aanpak en inhoudelijke motivering van de gekozen werkwijze, en specifiek de wijze waarop met onderwijs- en huisvestingspersoneel van de desbetreffende mbo-beroepsgerichte onderwijsinstelling zal worden samengewerkt;
• beschrijving van de deskundigheid en relevantie van de bij de uitvoering van het project betrokken partijen, inclusief een korte beschrijving van de opleiding, achtergrond en ervaring van degenen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het onderzoek;
• toelichting op de beoogde resultaten;
2. planning en begroting voor de eerste fase waaruit blijkt welke activiteiten worden ondernomen tot september 2020 van (max. 2 pagina's);
3. een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel;
4. representatieve afbeelding van het project voor communicatiedoeleinden vanuit het fonds.

Als de inzending niet aan bovenstaande omschrijving voldoet, kan er geen inhoudelijke beoordeling plaatsvinden. Indieners ontvangen uiterlijk 12 november 2019 per e-mail een ontvangstbevestiging.

let op:
• Vraag op tijd uw inloggegevens voor de online aanvraagomgeving aan en raak vertrouwd met het aanvraagformulier. Het valideren van een nieuw gebruikersaccount kan tot maximaal één werkdag duren.
• Raadpleeg voor het indienen van uw aanvraag de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag (PDF). Deze leidraad biedt houvast met betrekking tot de subsidieaanvraag en het opstellen van een projectplan, begroting en communicatieplan.
• Om subsidie te ontvangen moet u zijn ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel. Is dat niet het geval dan is het mogelijk om u na selectie alsnog in te schrijven.
De selectie wordt uiterlijk 5 december 2019 samen met een kort verslag van de behandeling, per e-mail aan de aanvragers en later in de nieuwsbrief van het Stimuleringsfonds bekendgemaakt.

context
Het ontwikkeltraject Leeromgeving van de Toekomst maakt deel uit van het programma Onderwijsomgeving dat als onderdeel van de Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp 2017-2020 wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in opdracht van het ministerie van OCW. Doel van het programma is het inzetten van ontwerpkracht voor inspirerende leeromgevingen voor toekomstgericht beroepsonderwijs. Meer ondersteunde projecten uit het programma Onderwijsomgeving vindt u op de kennispagina Onderwijs.

procedure
De procedure van een open oproep is beschreven in het Subsidiereglement van het Stimuleringsfonds.

vragen
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met Gabriella Fiorentini via g.fiorentini@stimuleringsfonds.nl of 0104361600.